Článek
Veškeré billboardy měly od dálnic zmizet už v září 2017, postupně jich výrazně ubylo, společnost A.C.E. Media jich kolem českých dálnic nelegálně provozuje několik desítek například na dálnici D8 nebo D11. Dál se na nich objevuje reklama, firma tedy na nich stále vydělává.
„Tato společnost dlouhodobě obstruuje, a tudíž jejich billboardy opravdu zůstávají mezi neodstraněnými,“ sdělil Novinkám Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy s tím, že ji úřad k odstranění zařízení několikrát vyzval.
Společnost mlčí
„Litujeme, ale A.C.E. Media se v současné době po poradě s naším právním zástupcem k danému tématu bohužel nemůže vyjadřovat,“ napsal Novinkám tiskový zástupce A.C.E. Media Tomáš Neščák.
Společnost A.C.E. Media Ventures, Inc. v Česku původně podle obchodního rejstříku působila jako organizační složka zahraniční právnické osoby, která je registrována v americkém státě Dellaware.
Zápis společnosti v rejstříku byl ale poslední březnový den loňského roku vymazán a jako zastoupení A.C.E. Media je na stránkách firmy uvedena společnost A.C.E. Management, s. r. o. Dříve tato společnost chtěla rozjet proti ČR mezinárodní arbitráž, v níž by požadovala stovky milionů korun jako odškodnění za odstranění reklamy v ochranném pásmu silnic a dálnic mimo zákon.
Zákon mluví jasně
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na doplňující otázky Novinek, jak ministerstvo hodlá dále nelegální billboardy této společnosti řešit, neodpověděl.
Podle Neusara majitelům hrozí, že po odstranění billboardů budou muset zaplatit veškeré náklady na samotné zakrytí i odstranění.
„ŘSD postupně rozesílá výzvy vlastníkům nelegálních reklam k úhradě nároků vzniklých nelegálním užíváním pozemků a staveb ve vlastnictví ČR, tedy bezdůvodným obohacením. Pokud majitelé reklam neuhradí tyto částky, je ŘSD připraveno vymáhat prostředky soudní cestou,“ doplnil.
Podle ministerstva dopravy bylo od loňského září odstraněno 912 reklamních zařízení, z nich 94 odstranilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zatímco zbylé reklamy odstranili sami provozovatelé, které k tomu úřady pravidelně vyzývají.
S postupem státu nesouhlasí ředitel spolku Kverulant Vojtěch Razima. „Zákon o pozemních komunikacích je zcela explicitní,“ řekl Novinkám. Připomněl, že legislativa uvádí povinnost vlastníka odstranit zařízení do pěti pracovních dnů, pokud tak neučiní, má úřad reklamu do 15 dnů zakrýt a následně zajistit odstranění na náklady vlastníka.
Dále uvedl, že právnické osoby mají povinně datové schránky, kam se výzva doručuje. Podle něj navíc úřady selhávají, pokud jde o využití dalších nástrojů vůči majitelům billboardů.
U dálnic zbývá 530 billboardů
„Nejen že ještě neodstranili třetinu nelegálních billboardů, ale pokud je Kverulantovi známo, úřady za neodstraňování neudělily jedinou pokutu. Pokud by za každý včas neodstraněný billboard byla pokuta dejme tomu 50 tisíc korun, stát by mohl vybrat více než 100 milionů,“ zdůraznil Razima.
Podle něj by pokutování majitele billboardů bolelo a ukázalo by, že zákony neplatí jen pro někoho.
Billboardů, které ještě od dálnic nebyly odstraněny, by mělo být necelých 530. Mezi nimi jsou i billboardy A.C.E. Media, jež se proti povinnému odstraňování billboardů dlouhodobě staví.
Podle zákona měly přitom již loni v září po předchozí pětileté lhůtě zmizet ty reklamy, jež se nacházejí blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.