Článek
„Některé společnosti bohužel objevily cestu, jak znepříjemnit život obcím, městům, krajům i majitelům pozemků a vydělávat podvodem na reklamních plochách umístěných načerno,“ popsal současnou situaci autor úpravy a předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN).
Takové subjekty podle něj hledají kličky mezi zákony, využívají bílé koně a zneužívají nejasných postupů, jak tyto situace řešit. „Zároveň pronajímají reklamní plochu na nepovolených místech a tím obelhávají i ty, co si reklamu zadali,“ dodal Lochman.
Umístění nepovolených reklamních zařízení v těsné blízkosti komunikace podle něj může ohrožovat účastníky silničního provozu.
Zakázané billboardy nezmizely. Poslanci na ně zvažují nový bič
Návrh na změnu počítá s tím, že pokud vlastník nebo správce komunikace zjistí, že se u komunikace objevilo reklamní zařízení, obrátí se na příslušný úřad s dotazem, zda získalo povolení. Pokud ne, bude mít povinnost ho bezodkladně odstranit.
V praxi by odstranění prováděly technické služby komunikací obce či kraje. Vlastníka pak budou informovat například přes internet. Poutač by až tři roky skladovaly, ovšem na náklady vlastníka. Pokud si ho vlastník nevyzvedne, nechají poutač sešrotovat.
Majitel neznámý
Podle dosavadních pravidel nejprve probíhá správní řízení, které trvá nejčastěji čtyři až osm týdnů, a až potom následuje výzva k odstranění billboardu vlastníkem, na které má pět dní. Jinak mu hrozí pokuta až 300 tisíc korun. I když někteří poutač odstraní nebo přemístí, v mezidobí inkasují peníze z reklamy.
Ministerstvo dopravy úpravu zákona podporuje. „Vymáhání pravidel musí být efektivnější. Většina nelegálních billboardů od dálnic je sice pryč, ale je potřeba dořešit odstranění i toho zbytku a bránit osazování nových poutačů, které jsou umístěny v rozporu se zákonem,“ řekl Právu mluvčí resortu František Jemelka.
Opilce za volantem zastavila cedule varující před řidiči pod vlivem drog
Také místopředseda hospodářského výboru a stínový ministr dopravy hnutí ANO Martin Kolovratník označil tento postup za jednoznačně správnou cestu.
Billboardy blízko silnic jsou už od roku 2017 zakázané. U dálnic ve vzdálenosti do 250 metrů, u silnic první třídy do 50 metrů a u silnic druhé a třetí třídy do 15 metrů od vozovky. To platí mimo souvisle zastavěnou oblast.
Zástupci samospráv ale upozorňují, že nezřídka stojí nepovolené poutače i v zastavěných oblastech, například na pozemku majitele, který k tomu nedal svolení.
I zástupci krajů mají zkušenosti s tím, že odstraňování nepovolených billboardů provázejí obstrukce ze strany majitelů, zastírání vlastnictví nebo nemožnost vlastníka zjistit.
Například Středočeský kraj dal loni z blízkosti hlavních silničních tahů, které má ve vlastnictví, odstranit desítky takových poutačů. Většinou šlo o opuštěné billboardy, ke kterým se nikdo nehlásil. Někteří majitelé například billboardy účelově na konci lhůty přesouvají o několik metrů dál na jiný pozemek, řekl ČTK mluvčí hejtmanství David Šíma.
Ve Zlínském kraji většina nepovolených billboardů od hlavních silničních tahů v uplynulých letech zmizela. Z ochranných pásem silnic prvních tříd jich pracovníci odstranili téměř tisícovku. „Stále se ale setkáváme s umísťováním nové nepovolené reklamy,“ sdělila mluvčí Soňa Ličková.