Článek
V současné době autobusy, tedy vozidla skupiny D, mohou řídit lidé až od 24 let. Existují ale dvě výjimky, kdy mohou za volant sednout mladí už od 21 let. Jedna se týká právě autobusů linkové osobní dopravy na trase, která nepřesahuje 50 km. Druhou je pak podmínka, že řidič musí být profesně způsobilý a musí absolvovat vstupní školení v rozšířeném rozsahu.
Blaha chce věkovou hranici u linkových autobusů na trase, která nepřesahuje 50 km, snížit už na 18 let. Autobusy by tedy mohli řídit teprve začínající řidiči.
Podle něj se tím vyřeší problémy s jejich nedostatkem. „V současnosti se drtivá většina dopravců ve městech a obcích napříč republikou potýká s nedostatkem řidičů autobusů, celkem jich chybí kolem 5 tisíc,“ řekl Novinkám.
Zhoršíme provoz a naštveme lidi. Poslanci se neshodnou na rozvolnění pravidel pro kamiony
Návrh podporuje i ministerstvo dopravy. „Vychází to z požadavků mnoha dopravních podniků, kterým dochází řidiči. Začínajícím řidičům školy věnují pozornost, ale na konci studia v 19 letech nemohou do autobusů, a tak si najdou jinou práci a už se tam nevracejí,“ popsal redakci šéf resortu Martin Kupka (ODS).
Pozměňovací návrh Blahy je součástí zákona o provozu na pozemních komunikacích, který už prošel druhým čtením. Příští týden ve středu by o něm poslanci měli finálně hlasovat.
Podporu nemáte, vzkazuje koalice
Je však možné, že nenápadná změna zákona neprojde. S návrhem totiž ostatní zástupci koalice nesouhlasí. „Uvedený návrh moji podporu s ohledem na bezpečnost cestujících rozhodně nemá,“ napsal Novinkám poslanec TOP 09 Miloš Nový.
Podle předsedy podvýboru pro dopravu ve Sněmovně a poslance STAN Ondřeje Lochmana jde o citlivou věc, která je potřeba diskutovat. „Chápu, že jsou mladí lidé, kteří to vezmou zodpovědně, budou mít průpravu. Nicméně je rizikové někomu dát řidičák a hned ho nechat řídit autobus. Lidé, kteří pracují v bezpečnosti dopravy, říkají, že zralost řidiče bývá mezi 23 a 25 lety. Proto máme dneska hranici 21 let na větší vozidla a se snižováním bychom měli nakládat opatrně. Zatím říkám ne. Ale je to věc, o které se můžeme bavit,“ zdůraznil redakci.
„K návrhu mám pochybnosti a nebyl jsem připraven jej podpořit. Ve čtvrtek jsem obdržel cestou ministerstva dopravy data, statistiky i podklady k jeho posouzení. Nevím, zda přinesou nové informace, které by tento můj postoj změnily,“ uvedl i poslanec KDU-ČSL Antonín Tesařík.
Poslanec chce rozvolnit nedělní zákaz jízdy pro kamiony
„Nebezpečný risk a hazard s lidskými životy“
Podle zástupců opozice jde dokonce o „nebezpečný risk“. „Mladí řidiči nejsou psychicky ani mentálně dozrálí. Jedná se o nejvíce rizikovou skupinu řidičů. Musí se nejen učit bezpečné návyky v provozu, ale taky mít určitou psychickou odolnost proti stresovým situacím,“ kritizoval pozměňovací návrh poslanec ANO a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník s tím, že stranickým kolegům bude doporučovat, aby hlasovali proti.
Návrh nepodpoří ani poslanci SPD. „Považuji ho za vyloženě škodlivý, neboť svěřit autobus plný lidí mladému řidiči bez zkušeností, je hazardem s lidskými životy,“ varoval Jan Hrnčíř (SPD).
Kupka: Profesionální řidiči nepředstavují riziko
Kritiku ale Blaha odmítá. „Rozumím obavám, že řidiči nižšího věku nemají tolik zkušeností, na druhou stranu tito řidiči budou muset nad rámec 40hodinové výuky pro rozšíření ze skupiny B absolvovat také vstupní profesní školení v rozšířeném rozsahu 280 hodin, což je dvakrát tolik než jejich starší kolegové. Začínající mladí řidiči zároveň budou moci řídit jen MHD a linky do 50 km, které pro ně mohou být již známé trasy, protože na nich absolvovali svůj výcvik s instruktorem,“ upozornil.
Zároveň dodal, že se inspiroval v Evropě. „Třeba v Německu, Dánsku a Švédsku, kde jsou s mladými řidiči dobré zkušenosti,“ podotkl.
Ministr dopravy vysvětlil, že mají analýzu, podle které profesionální řidiči nepůsobí dramatické ohrožení ani nijak výrazně dopravní nehody nebo přestupky. „Ze statistik profesionální řidiči nepředstavují riziko,“ hájil návrh Kupka.
Hranice 21 let je i u taxi
Lochman ještě upozornil, že i taxi mohou řídit mladí až od 21 let. Zástupci taxi služeb podle něj také lobbovali za to, aby se věková hranice srazila na 18 let. „Tenkrát jsme se k tomu stavěli spíše negativně. A najednou mi přijde zvláštní, že bychom řekli, že dva až tři lidi vozit začínající řidiči nemohou, ale čtyřicet jo,“ upozornil.
„Taxi jezdí ve dne v noci a často jinou rychlostí, městské a příměstské autobusy jedou průměrnou rychlostí do 50 km/h,“ odmítl však tento argument Blaha.