Článek
„Zatím předpokládám, že k zahájení stavby úseku 511 Běchovice - D1 by mělo dojít v roce 2021. V ostatních úsecích jsou termíny pořád velmi vzdálené. Úseky 518 a 519 by měly být zahájené v roce 2026 a 520 až v roce 2028,” řekl Novinkám ministr Kremlík.
Úsek 518 by měl vést z Ruzyně do Suchdola, úsek 519 ze Suchdola do Březiněvse a 520 dále do Satalic. Exministr Dan Ťok v souvislosti se zahájením výstavby naposledy mluvil o roce 2024.
Posun nejméně o dva roky
„Se stavbou 511 chceme začít v roce 2021, severní části Pražského okruhu se začnou stavět po roce 2024,” řekl Novinkám v lednu 2019 ministr Ťok.
Praha, stát i městské části ladí dohodu nad Pražským okruhem |
Praha schválila memorandum ohledně výkupu pozemků pro část pražského okruhu |
Ačkoliv Ťok říkal po roce 2024, posun až o další dva roky je nejen pro Pražany, ale především pro Středočechy a řidiče, kteří se chtějí hlavnímu městu vyhnout, špatnou zprávou. Po Pražském okruhu se motoristé neprojedou rozhodně dříve než za deset let.
Termíny se podle Kremlíka liší podle toho, zda jsou do nich zahrnuty i problémy s výkupem pozemků a získáním stavebních povolení.
„Probíhá diskuze nad konkrétním technickým řešením staveb ve vazbě na průchod místními částmi či obcemi těsně za hranicí Prahy, řešení tvarů křižovatek a jejich četnosti, složitost procesu EIA, předpokládané komplikace při územním řízení, majetkoprávní přípravě a stavebním řízení. Prověřuje se rozsah umístění části Pražského okruhu do tunelu,” řekl Novinkám Kremlík.
Městské části stále proti
Ačkoliv ministerstvo i Praha připravují vše pro to, aby se Pražský okruh vedl již několik let naplánovanou trasou, dotčené městské části s tím stále nesouhlasí a aktivně proti tomu vystupují. Jde například o obce Suchdol, Dolní Chabry, Čakovice, Vinoř, Přezletice, Radonice, Ďáblice, Lysolaje atd.
„V případě Pražského okruhu, zejména jeho severozápadní části v úseku mezi Ruzyní a Březiněvsí, narážíme dlouhodobě na skutečnost, že s ním představitelé městské části Suchdol nesouhlasí,” uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (za Prahu sobě).
Suchdol: Nechceme transevropskou dálnici
Podle radní Suchdola Gabriely Lněničkové (Piráti) a členky uskupení Starostové pro okruh nejde jen o Suchdol. Dotčené městské části upozorňují především na to, že plány na vedení okruhu jsou desítky let staré a že doprava v Praze se mezitím rozvinula. Vedení okruhu v této variantě už podle nich nedává smysl.
„Okruh by vedl skrz městskou část. Jde ale také o koncepční hledisko, kdy první koncept pochází už ze 60. let. Od té doby výrazně narostla dopravní zátěž. Zásadně nesouhlasíme s tím, aby tady vedla komunikace, která má být součástí transevropské dálnice,” představila Novinkám své výhrady Lněničková.
Sever je pro nás podmínka, zní z Běchovic
Na výtky ze strany městských částí na severu Prahy se s nelibostí dívá starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS).
„Běchovice přistoupily na Pražský kruh ve chvíli, kdy nám slíbili zelené pásy kolem stavby a že v závěsu bude stavba severní části. A neděje se vůbec nic. Pokud to budou blokovat, tak my budeme postupovat stejně,” hrozí Martan a dodává, že přes území Běchovic po okruhu projede zhruba 150 tisíc aut denně, a půjde tak podle něj o jednu z nejvytíženějších komunikací v Česku.
I přes tyto výtky souběžně ze strany Prahy i státu probíhají jednání s vlastníky pozemků, kteří mají pod dálnicemi pozemky. Praha se již s ministerstvem dopravy předběžně domluvila, že bude vykupovat pozemky na zelené pásy kolem silnic a Ředitelství silnic a dálnic pak pozemky pro samotnou komunikaci.
Co se týče severní části, v současné době probíhá příprava stanoviska EIA, tedy vlivu stavby na životní prostředí, a následně s ním bude seznámena veřejnost. V úseku Běchovice - D1 stavební úřad pracuje na vypořádání stanovisek požadavků dotčených účastníků. Tento proces podle náměstka Scheinherra zabere několik měsíců.