Článek
„Naposledy jsme měřili led ve čtvrtek a měl až patnáct centimetrů a dále mrzlo, takže jsme upravili tříkilometrový okruh u Frymburku o šířce patnáct metrů. Podobný čtyřkilometrový okruh je potom připravený i u Lipna nad Vltavou. O víkendu tady byly stovky bruslařů, což je v podstatě ideální,“ sdělil Novinkám Antonín Labaj, místostarosta Frymburku, který připravuje i ledovou magistrálu.
Zmínil i pokus o propojení dráhy mezi Frymburkem a Lipnem nad Vltavou. „To se naposledy povedlo v roce 2017. Nyní se nám to zatím nepodařilo, když v jednom úseku je špatný hrbolatý led, takže úplně propojení nejsme,“ vysvětloval Labaj.
Zmínil, že pokud by byly alespoň v noci silnější mrazy, mohla by být magistrála propojená v tomto týdnu. Noc na pondělí však u Lipna kvůli inverzi příliš mrazivá nebyla.
Zamrzlé moře Vysočiny je jako zrcadlo. Bruslaři využívají dvousethektarový stadion
„O víkendu jsme zažili v Lipně nad Vltavou i s dětmi fantastické bruslení. Nechybělo ani sluníčko. V minulých letech se to tolik nedařilo,“ popsala Blanka Faloutová z Lipna nad Vltavou.
Ve Frymburku je nástupiště na dráhu u přívozu a v Lipně nad Vltavou u loděnice. Oficiálně se na Lipně může bruslit až při tloušťce ledu 18 centimetrů. „Všechny upozorňujeme, že bruslení je na vlastní nebezpečí, a všechny varujeme, aby se nevydávali mimo dráhy. Síla ledu je na rozlehlém Lipně značně odlišná,“ konstatoval Labaj.
Zdůraznil, že lidé by v těchto dnech měli také reagovat na změnu počasí, především pokud přijde obleva.
Od prosince se na Lipně propadli pod led už tři bruslaři. Naštěstí vyvázli bez zdravotní újmy.
V roce 2009 byla ledová magistrála zapsána do Guinnessovy knihy rekordů. Třetího února naměřil komisař pomocí policejního kolečka délku 10 923 metrů pravidelně udržované bruslařské dráhy. Lipenská dráha se tak stala nejdelší upravovanou dráhou na přírodním ledě na světě, posunula na druhé místo kanadskou dráhu v Ottawě (7,8 km).