Hlavní obsah

Nejvíce oxidu dusičitého je v ovzduší v Praze, Brně a Plzni

Nejvyšší koncentrace oxidu dusičitého v ovzduší jsou v Praze na křižovatce Sokolské a Ječné poblíž stanice metra I. P. Pavlova. Mezi nejvíce znečištěná města patří vedle Prahy také Brno a Plzeň. Zjistili to vědci z Centra pro životní prostředí, kteří v březnu a dubnu monitorovali hodnoty oxidu dusičitého ve 200 lokalitách v devíti krajských městech.

Foto: Novinky

Okolí I. P. Pavlova na křižovatce Sokolské a Ječné

Článek

„Nejvyšší hodnoty jsme naměřili v Praze také u jednoho z ramen tunelového komplexu Blanka v Dejvicích, u zámečku Vychovatelna, na Rokosce v Libni, na rohu ulic Ječná a Štěpánská a na Smíchově u Krajského úřadu Středočeského kraje,” uvedl Šuta. Vysoké hodnoty naměřili vědci také na Spořilově, v Holešovičkách nebo v Evropské a Bělocerkevské ulici.

Hodnoty v těchto místech se podle studie pohybovaly od 50 do 80 mikrogramů na metr krychlový. Zdraví člověka přitom může být ovlivněno už při hodnotách nad 33,5 mikrogramu. Podle Radima Šráma z Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR může znečištění ovlivňovat centrální nervový systém, způsobit poruchy chování u dětí i pozornosti.

„Je prokázán význam ovlivnění vývoje psychických funkcí a chování při vystavení více než 30 mikrogramům oxidu dusičitého v těhotenství. Ve vyšším věku dětí se snižuje rychlost neuropsychického vývoje a nad 40 mikrogramů zvyšuje výskyt Alzheimerovy choroby,” řekl Šrám.

Znečištění může také způsobovat záněty dýchacích cest nebo i infarkt myokardu.

Měření se uskutečnilo ve spolupráci s německou asociací Deutsche Umwelthilfe, která poskytla 200 vzorkovačů. K vyhodnocení do švýcarské laboratoře jich bylo odesláno 192, osm bylo ukradeno nebo zničeno. Kromě Prahy dopadlo nejhůře Brno, Plzeň, Ústí nad Labem a Ostrava s hodnotami nad 40 mikrogramů na metr krychlový. Odborníci měřili rovněž v Olomouci, Karlových Varech, Pardubicích a Českých Budějovicích.

Kontrola emisí nebo omezení dopravy

Oxid dusičitý vzniká při spalovacích procesech uhlí, dřeva, zemního plynu, benzinu a nafty. Hlavním zdrojem podle Martina Pechouta z Technické fakulty České zemědělské univerzity jsou spalovací motory a stacionární zdroje, například šachty nebo lomy.

„Intenzita automobilové dopravy neklesá, mnohé automobily vypouštějí mnohonásobně více oxidu dusíku, než odpovídá emisním limitům. A vypouštějí je přímo uprostřed ulic. Máme jen dvě možnosti, buď si dát do pořádku motory a nekompromisně postihovat nadměrné emise, nebo omezit automobilovou dopravu a nahradit ji jinými způsoby,” řekl Pechout.

Související témata:

Výběr článků

Načítám