Hlavní obsah

Nejvíce nejasností u financování kampaní je u zemanovců a Úsvitu

Právo, jim

Nejvíce tajemství obestírá financování kampaní SPOZ a Úsvitu přímé demokracie Tomia Okamury. Vyplývá to z pozorování nevládní organizace Transparency International (TI), podle jejíž kritérií pro otevřenost financování obě strany propadly.

Foto: Petr Horník, Právo

David Ondráčka z Transparency International

Článek

Zemanovci si podle šéfa TI Davida Ondráčky vedli co do transparentnosti své kampaně nejhůře.

„Strana neposkytuje téměř žádné informace o svém financování, sponzorech ani výdajích, ani nemá transparentní účet, na naše otázky neodpověděla,“ popisuje zpráva TI. Podle Ondráčky je netransparentnost o to závažnější, že strana vede poměrně nákladnou kampaň a zcela jistě překročí hranici 20 miliónů, které deklarovala, že do kampaně investuje.

Úsvit má účet, ale na otázky nereaguje

Úsvit si vede v očích pozorovatelů o něco lépe díky tomu, že si hnutí vede transparentní účet, na kterém jsou vidět veškeré pohyby. Nicméně dotazy TI zůstaly také nezodpovězeny, a detailnější informace nezveřejňuje ani na webu. Strana hodlá v kampani utratit 15 miliónů.

Zřejmě nejotevřenější je Strana zelených, která „nad rámec zákonných povinností“ poskytuje řadu informací a detailněji než ostatní strany. Výhrady se vážou k faktu, že některé informace třeba faktury, smlouvy a půjčky zatím strana jen slibuje zveřejnit. Ondráčka si také postěžoval, že to strana s transparentností vzala tak vážně, že vede také dalších 14 účtů krajských organizací a další „podúčty“, což sledování dat ztěžuje.

Související témata:

Výběr článků

Načítám