Hlavní obsah

Největší ložisko manganu v EU je u Chvaletic. Firma plánuje spustit těžbu

Největší známé ložisko manganu v Evropské unii se nachází nedaleko Chvaletic v Pardubickém kraji. Jde o odkaliště u Trnávky, Chvaletic a Řečan nad Labem, která v letech 1951 až 1975 vznikla v souvislosti s činností pyritových dolů. Společnost Mangan Chvaletice zde připravuje těžbu manganu. Se spuštěním provozu závodu se počítá na přelom let 2028 a 2029.

Foto: KÚ Pardubického kraje

Mangan

Článek

Mangan je žádanou komoditou například k výrobě baterií do elektromobilů či bateriových úložišť. V současné době se však 98 procent manganu do baterií dováží ze zemí mimo Evropskou unii, především z Číny či Jihoafrické republiky. Připravovaný projekt tak výrazně sníží závislost na dovozu.

Foto: KÚ Pardubického kraje

Zde by se měl za čtyři až pět let těžit mangan.

Připravovaný projekt již v březnu obdržel kladné stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí EIA a nyní bude žádat o stanovení dobývacího prostoru.

„Ze starého těžebního odpadu získáme pro nové technologie potřebný materiál,“ uvedl ředitel firmy Jan Votava a dodal.

„V červnu jsme obdrželi souhlasné stanovisko k ověřovací jednotce z Krajské hygienické stanice a ze stavebního odboru jsme dostali kolaudační rozhodnutí k jejímu trvalému provozu. Zkušební provoz ověřil, že jsme schopni vyrábět vzorky síranu manganatého a kovový mangan v garantované čistotě pro naše zákazníky za účelem testování,“ vysvětlil Votava.

Bakterie se živí kovem, vědci ji ve vodě objevili náhodou

Věda a školy

Město Chvaletice i obec Trnávka už dříve schválily změnu územních plánů, společnosti se také již podařilo uzavřít dohody s většinou vlastníků pozemků pod odkalištěm, takže jich má zajištěno již 85 procent.

Foto: KÚ Pardubického kraje

Ověřovací jednotka v areálu firmy Mangan Chvaletice.

„Ročně společnost plánuje vyrobit padesát tisíc tun čistého kovu, a to po dobu pětadvaceti let. Výstavba závodu má začít roku 2026,“ připomněl hejtman Martin Netolický (SOCDEM), který minulý týden firmu navštívil.

Těžba má zaměstnat na 400 lidí. Celkově se ve třech haldách, z nichž dvě jsou vysoké 26 až 28 metrů, nachází 27 milionů tun hlušiny. Zahájení provozu závodu se plánuje na přelom let 2028 a 2029.

Výběr článků

Načítám