Článek
Mangan je žádanou komoditou například k výrobě baterií do elektromobilů či bateriových úložišť. V současné době se však 98 procent manganu do baterií dováží ze zemí mimo Evropskou unii, především z Číny či Jihoafrické republiky. Připravovaný projekt tak výrazně sníží závislost na dovozu.
Připravovaný projekt již v březnu obdržel kladné stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí EIA a nyní bude žádat o stanovení dobývacího prostoru.
„Ze starého těžebního odpadu získáme pro nové technologie potřebný materiál,“ uvedl ředitel firmy Jan Votava a dodal.
„V červnu jsme obdrželi souhlasné stanovisko k ověřovací jednotce z Krajské hygienické stanice a ze stavebního odboru jsme dostali kolaudační rozhodnutí k jejímu trvalému provozu. Zkušební provoz ověřil, že jsme schopni vyrábět vzorky síranu manganatého a kovový mangan v garantované čistotě pro naše zákazníky za účelem testování,“ vysvětlil Votava.
Bakterie se živí kovem, vědci ji ve vodě objevili náhodou
Město Chvaletice i obec Trnávka už dříve schválily změnu územních plánů, společnosti se také již podařilo uzavřít dohody s většinou vlastníků pozemků pod odkalištěm, takže jich má zajištěno již 85 procent.
„Ročně společnost plánuje vyrobit padesát tisíc tun čistého kovu, a to po dobu pětadvaceti let. Výstavba závodu má začít roku 2026,“ připomněl hejtman Martin Netolický (SOCDEM), který minulý týden firmu navštívil.
Těžba má zaměstnat na 400 lidí. Celkově se ve třech haldách, z nichž dvě jsou vysoké 26 až 28 metrů, nachází 27 milionů tun hlušiny. Zahájení provozu závodu se plánuje na přelom let 2028 a 2029.