Hlavní obsah

Nejnovější verze F-35, kterou chce ČR, se teprve vyvíjí

Ostrava

Výrobce letadel F-35 Lockheed Martin na Dnech NATO v Ostravě potvrdil, že Česká republika má zájem o nejnovější verzi stroje Block 4. Ta bude mít řadu úprav a dosud nelétá. Některé prvky, které bude používat, se už testují. Vývoj softwaru a hardwaru, jenž má být mnohonásobně výkonnější, však má zpoždění, přiznala zbrojovka. Na otázky Novinek odpovídal Greg Day, který je ředitelem oddělení firmy pro rozvoj mezinárodních obchodních vztahů.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

F-35A Lightning II v Ostravě

Článek

Jak daleko jste s vývojem verze Block 4, která má mít nový, výkonnější motor nutný pro novou elektroniku, upravené zbraňové šachty a nový radar?

„Už na verzi Block 4 pracujeme. Aktuálně pracujeme na hardwaru Technology Refresh 3 (tento hardware bude v budoucnu použit i ve verzi Block 4, kterou předjímá – pozn. red.) a s ním vyvíjeném softwaru. Nyní předpokládáme, že první letouny se softwarem TR 3 budou dodány v dubnu až červnu 2024, což je daleko před rozvrhem.

Původně se ale uvádělo, že budou první stroje s TR3 dodány do konce letošního roku.

My jsme předpokládali, že první letadla s TR3 budou dodána ještě v roce 2023, ale covid zpomalil na světě hodně věcí. Také jsme plánovali další zdroje pro vývoj, abychom zajistili, že software je plně funkční pro lidi, kteří ho budou používat na misích.

Představuje velký upgrade schopností, protože letadlo má operovat ve velmi složitém prostředí a uživatelé potřebují jeho schopnosti, aby byli dlouhodobě úspěšní v operační oblasti, protože toto letadlo bude létat dalších čtyřicet padesát let. A jen na vysvětlenou – ve výrobě letadel pořád pokračujeme.

Jak je daleko modernizace motorů?

Americká vláda pracuje s jejich výrobcem Pratt&Whitney na vylepšeném motoru s ještě vyšším výkonem. Vláda vyhodnocuje studie, aby se rozhodla, a my tyto analýzy podporujeme. Ujišťujeme se, že motor bude úspěšně integrován do letadla.

Víte, jak jsou s úpravami motoru daleko?

O tom musíte mluvit s někým jiným.

Pokud si ČR objedná F-35A, dostane je skutečně v roce 2029, jak se uvádí? A za jakou cenu?

Jsem zcela přesvědčen, že letouny pro Českou republiku budou ve verzi TR3 Block 4. Protože jde o prodej zbraní do zahraničí, o ceně jednají vlády. Cena vychází z toho, že jde o letadlo se schopnostmi Block 4.

Znamená to, že bude cena vyšší?

O tom musíte mluvit s americkou vládou. Nebudu spekulovat o ceně, ale lidé svědomitě vyhodnocovali náklady na letadlo. Podívejte se na Finsko – co řekli, když udělali výběr, kdy srovnali každou platformu na trhu? F-35 se ukázala jako ta nejefektivnější varianta. A podívejte se na Švýcarsko, udělali si vlastní výběr, F-35 se ukázala jako nejlevnější schopné letadlo.

Nemohou nastat nějaká zpoždění?

Neočekávám žádná zpoždění při dodávce letadel.

Půjde s  novým motorem a novým softwarem využívat veškerou výzbroj schválenou pro starší verze?

Ano, to budete moci. Právě to nyní ověřujeme. Už jsme provedli dva letové testy se softwarem a hardwarem TR3, abychom se ujistili, že jsou zachovány všechny předchozí schopnosti včetně využití schválených zbraní. A ještě jsme je rozšířili, protože Block 4 může nést ve zbraňových šachtách šest střel místo čtyř.

Když se mluví o využití F-35 do roku 2069, tlačíte na vývoj nového, adaptivního tříproudového motoru s nižší spotřebou?

Co bude s letadlem, závisí na lidech v programu, do kterého je zapojena vláda. My podporujeme analýzy, aby se provedla správná rozhodnutí. Ať už to bude pokračovat v programu vylepšování stávajícího motoru, nebo půjde o jinou alternativu.

ANALÝZA: Co víme a co nevíme o nákupu F-35

Domácí

Související články

Cena za stíhačky F-35 má být nižší

Pokud Česko koupí od USA 24 stíhaček páté generace Lockheed Martin F-35A Lightning II, bude cena zřejmě nižší, než se čekalo. Na Radiožurnálu to řekl generál...

Americké F-35 přistály v Ostravě

Na ostravském letišti v Mošnově ve čtvrtek krátce po poledni přistála trojice letounů F-35. Veřejnost se bude moci se stroji seznámit v rámci Dnů NATO, které...

Výběr článků

Načítám