Článek
„Je to krok o patro výš, všechny spoty jsou velmi profesionální, je vidět, že se strany inspirovaly americkým, ale i polským marketingem. Pozoruhodné je, že všechny pracují s negativními či pozitivními prvky reklamy,“ zhodnotil pro Novinky politolog Jan Kubáček.
Při hodnocení klipů byl Kubáček na vážkách, komu dát jedničku, nejprofesionálněji ovšem na něj působil klip sociálních demokratů a Věcí veřejných. Předsedové stran v nich jasně představili své priority, vytknout jim lze jen formu. „Právě u klipu soc. dem. je patrná inspirace volebním marketingem polské strany Právo a spravedlnost. Trochu tam vadí, že Jiří Paroubek působí trochu škrobeně, okatě naučeně, zejména ve chvíli, kdy na scénu přichází manželka,“ vytkl politolog.
Spotu VV pak zkritizoval závěr, kdy šéf strany Radek John proklamuje hlavní volební témata v tmavé místnosti, čímž prý ztrácí projev na intenzitě.
Solidní jsou podle Kubáčka také klipy TOP 09 a ODS. Kapitán Karel (Schwarzenberg) by dostal od politologa stříbrnou medaili za originalitu, na třetí stupeň umístil spot občanských demokratů.
Z osmi stran, které mají šanci vstoupit do Sněmovny, se spot nepovedl podle Kubáčka zemanovcům a lidovcům, kteří svůj prostor prý nevyužili. Na jednu stranu poselství s hudbou v klipu SPOZ působí dobře, ale „vypráví si to mezi sebou, což navozuje nejistotu, komu to je adresováno. „Klip KDU-ČSL je sice profesionální, ale příliš obecný, není tam vzkaz, proč je volit. Jen proto, že jsem křesťan? To už ale stačit nebude,“ doplnil Kubáček.
Podle bývalého šéfa Rady pro reklamu Jiřího Mikeše nemá cenu se předvolebními klipy vůbec zabývat. "Já se na to zásadně nedívám, protože je to hloupost. Je to v bloku vedle sebe a nikdo se na to nebude dívat,“ vysvětlil reklamní expert.
Podle něj je takto vymezený prostor ve veřejnoprávních médiích absurdní od samého počátku. „Bylo by něco jiného, kdyby tam byli novináři, kteří by je ve vymezeném čase dotazovali, ale takhle to ztrácí smysl,“ doplnil Mikeš.