Článek
„Bude to něco mezi taxislužbou a klasickým autobusem. Ve vymezené oblasti budou cestujícím k dispozici dva mikrobusy, které přijedou na předchozí objednání,“ vysvětloval projektový manažer takzvané poptávkové dopravy Lukáš Kubálek z Integrované dopravy Středočeského kraje.
Namísto zavolání na dispečink se budou zájemci o poptávkovou dopravu domlouvat s umělou inteligencí. Budou moci buď prostřednictvím chytrého telefonu komunikovat s chatbotem v dané objednávkové aplikaci, nebo zavolají na určenou telefonní linku, kde si odvoz objednají hovorem s virtuálním dispečerem.
Moderní technologie má na starosti komunikaci s cestujícími a podle nasbíraných dat zpracuje poptávku a přemění ji v optimální trasu vozu, aby svezl co nejrychleji co nejvíc lidí.
Zatím je to legrace. Vytvoření umělého hlasu českého herce zabralo jen pár minut, podívejte se na výsledek
Linka se nevyplatí
Smyslem této formy přepravy je zajistit lidem svezení i do malých obcí ve večerních hodinách, kdy už nejede žádné standardní spojení. Je to alternativa ke klasickým autobusovým linkám, ovšem v místech a časech, kde se už nevyplatí kvůli malému vytížení trvalé linky držet.
Jako vhodná lokalita pilotního provozu poptávkové dopravy bylo vybráno okolí Českého Brodu, který má sice kvalitní železniční napojení na Prahu, ale už chybí návazná autobusová doprava ve večerních hodinách, protože provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem tu není efektivní.
Jízdné jako v autobusech
Integrovaná doprava Středočeského kraje připravuje podmínky, aby mohl být zkušební provoz spuštěn v létě tohoto roku. „Jízdné bude stejné jako ve stávajících vlacích a autobusech Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji,“ uvedl Kubálek.
Trasy mikrobusu se budou tvořit flexibilně podle konkrétní poptávky. „Mnoho lidí dnes používá auto, protože třeba pozdě večer nemají jak se dostat domů. V lepším případě s autem dojedou k nejbližšímu nádraží a dál do Prahy už jedou vlakem. Díky poptávkové dopravě budeme moci zajistit dopravu domů i v okrajových časech, takže auto už nebude nutnost,“ mínil radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN), podle něhož tento doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích.
Ve vlacích Moravia na jihu Moravy nebudou průvodčí
Ušetří se řidiči
Poptávková doprava může také vést k uvolnění parkovacích míst a k celkovému zlepšení situace v okolí vlakových nádraží, kde cestující nechávají celý den odstavená auta. Dalším bonusem je snížení provozních nákladů ve srovnání s velkými autobusy a také by se mohli snáz hledat řidiči. Na mikrobusy či dodávky není potřeba řidičské oprávnění jako na velký autobus.
„Snížení nároků na řidiče pomůže snížit nedostatek řidičů autobusů, se kterým se už delší dobu potýkají téměř všichni dopravci nejen ve Středočeském kraji. Zároveň můžeme nabídnout práci těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu,“ uvedl ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
Podle zveřejněné mapy by se měli dostat cestující do obcí kolem Českého Brodu, a to například do Kounice, Liblice, Chrášťan, Tismic, ve směru na jih by to mělo být do Tuchorazi a nejdál do Kostelce nad Černými lesy.