Článek
K tomu má posloužit expertní posouzení vlivu staveb na hodnoty, kvůli nimž bylo historické jádro města zapsáno na Seznam světového dědictví (UNESCO). Posouzení dopadu na historické dědictví (Herritage Impact Assessment, HIA) se má Česka týkat poprvé, jde o určitou obdobou posuzování vlivů na životní prostředí (Environmental Impact Assessment, EIA).
„Jedná se o materiálu pro tři stavby, které mají každá jiný charakter,“ řekl Hlaváček.
V případě chráněného Železničního mostu jde o záměr Správy železnic nahradit ho jinou konstrukcí a o vliv na říční panoráma Prahy. U hlavního nádraží jde o v Praze nepříliš dobře přijatý projekt dánského studia Henning Larsen Architects, který by nahradil velkou část chráněné odbavovací haly konstrukcí, pro niž se vžil název pergola.
Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví
Zadat do prázdnin
Dva expertní posudky má zadat Správa železnic, a to zahraničním zpracovatelům, týkat se budou mostu a nádraží. V případě filharmonie, kde v soutěži uspěl návrh mezinárodního studia Bjarke Ingels Group, by bylo zadavatelem HIA město.
„Ještě to u nás nikdo nedělal, ale zároveň si myslím, že by to mohl zpracovat místní tým. Ať se to třeba začne učit, protože tam podle mě nehrozí žádné poškození,“ uvedl na dotaz Novinek Hlaváček.
Očekává, že práce na posudku mohou trvat asi rok. „Byl bych rád, kdybychom to u filharmonie do prázdnin zadali,“ dodal náměstek. Filharmonie u stanice metra Vltavská má stát těsně za hranicí Pražské památkové rezervace, v jejím ochranném pásmu, může dominovat okolí a rovněž ovlivnit říční panoráma. V přípravách stavby nastal zatím asi pětiměsíční skluz.
Jak bude vypadat Vltavská filharmonie. Více zeleně i snazší přístup na střechu
Začnou jinde
V případě hlavního nádraží by HIA nemusela projekt zcela zastavit. V soutěži totiž nešlo jen o památkově chráněnou odbavovací halu, ale i o revitalizaci Vrchlického sadů a o novou tramvajovou trať skrz ně.
Projekt u hlavního nádraží by tak bylo podle Hlaváčka možné rozdělit na etapy a začít od Bolzanovy ulice, kde jsou také vyhořelé garáže. „Park by se v části k Bolzanově ulici mohl rekonstruovat jako první,“ uvedl Hlaváček.
Letos se podle něho začaly nebo začnou realizovat projekty, které už jsou povoleny. Týká se to například rekonstrukce horní části Václavského náměstí s návratem tramvají nebo dokončení Centra Nová Palmovka pro evropskou kosmickou agenturu Euspa.
Rozhodnout by se také mělo o současné největší městské investici - pokračování stavby metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory. To ale záleží na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.