Hlavní obsah

Nejčastější chyby při jízdě na elektrokoloběžce

V prvním pololetí došlo v Česku podle policejních statistik ke 215 dopravním nehodám s účastí elektrokoloběžky. V 167 případech došlo k lehkému zranění, v 16 k těžkému a jedna z nehod byla smrtelná. Jaké jsou nejnebezpečnější chyby pří jízdě na sdílených či vlastních elektrokoloběžkách?

Foto: Profimedia.cz

Ve dvou na koloběžce a ještě po přechodu. Ukázka nebezpečné jízdy.

Článek

Nejčastější a současně velmi nebezpečnou chybou jezdců na elektrokoloběžkách bývá jízda ve dvou, jízda pod vlivem návykových látek a jízda po chodníku. Některým uživatelům toto chování nepřijde rizikové, a tak jej praktikují zcela běžně.

V případě jízdy po chodníku koloběžkář ohrožuje hlavně ty nejzranitelnější účastníky silničního provozu, tedy chodce. Nebezpečím je zde hlavně náhlé vstoupení chodce na chodník či změna směru, kdy jej jezdec na elektrokoloběžce nestihne zaregistrovat a dojde ke srážce. Stejně jako jízdní kola, tak ani koloběžky na chodník zkrátka nepatří.

S elektrickou koloběžkou spadl na Chebsku se 3,71 promile alkoholu v krvi

Krimi

Za zmínku stojí i jízda pod vlivem návykových látek, nejčastěji alkoholu. Elektrokoloběžky nejsou vhodným dopravním prostředkem pro návrat z restauračního zařízení, pokud jezdec požil alkohol. Pod vlivem alkoholu je ovlivněna rovnováha a riziko pádu se tak zvyšuje.

„Ve 26,5 procenta případů nehod na elektrokoloběžkách od ledna do června 2024 byl přítomen alkohol u viníka nehody. Oproti stejnému období v roce 2023 stoupla nehodovost více než dvojnásobně. Tato bilance potvrzuje, že jízda pod vlivem alkoholu je velmi riziková,“ řekla Radka Osterová, ředitelka neziskové organizace Prevencí pro život a krajská koordinátorka BESIP v Pardubickém kraji.

Jízda dvou osob na jedné elektrokoloběžce doplňuje trojici nejčastějších chyb. Ať už se jedná o jízdu s dítětem, či jízdu dvou dospělých osob, dochází ke změně těžiště elektrokoloběžky, řidič má horší manévrovací prostor a rozhled. „Elektrokoloběžka je konstruována pro jednoho jezdce, a jízdu ve dvou tak považujeme za nesprávné užití tohoto jízdního prostředku,“ dodala Osterová.

Povinné ručení

Abyste mohli s elektrokoloběžkou do provozu, musí být bez závady a měla by být vybavena minimálně funkčními brzdami, zaslepenými konci řídítek, zadní odrazkou červené barvy, přední odrazkou bílé barvy, nejméně jednou odrazkou na paprscích kol umístěnou alespoň na jednom kole, přední svítilnou bílé barvy a zadní svítilnou červené barvy.

Od letošního dubna platí povinnost mít zaplacené povinné ručení pro ty elektrokoloběžky, které jezdí rychleji než 25 kilometrů v hodině nebo váží přes 25 kilogramů a zároveň dosahují rychlosti přes 14 kilometrů v hodině. Za jízdu bez uzavřeného povinného ručení hrozí nejen pokuta až 20 tisíc korun, ale především úhrada celé způsobené škody v případě dopravní nehody. I u lehčích a pomalejších koloběžek není špatný nápad uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu, stejně tak v případě elektrokol, kde zákonná povinnost neplatí.

U koloběžky rychlejší než 25 kilometrů v hodině byste měli mít řidičský průkaz a helmu, podobně jako například na mopedu. Ověřte si u výrobce, zda je koloběžka homologovaná pro silniční provoz. U většiny modelů klasických elektrokoloběžek bez sedátka to může být problém a podle striktních pravidel by v provozu mezi auty jezdit neměly. V rychlosti do 25 kilometrů v hodině platí podobná pravidla jako pro cyklisty, tedy držet se při pravé krajnici, případně v cyklopruhu, pokud tam je.

Další porce nových otázek autoškol. Prověří i to, zda řidič vidí rizika

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám