Hlavní obsah

Nejasnosti okolo gigafactory v Líních zůstávají. Na dřívější sliby se nehledí

Už od samého počátku panuje kolem plánované továrny na baterie v areálu současného letiště v Plzni-Líních řada nejasností a současná vláda k jejich vysvětlení veřejnosti příliš nepřispívá. Postupně se totiž objevují informace, které neodpovídají těm původním, ať už se to týká zachování či nezachování letecké záchranky nebo firmy, která by tzv. gigafactory postavila.

Foto: Wikipedia.org

Gigafactory má vzniknout na místě letiště v Líních u Plzně.

Článek

Záměr přeměnit funkční letiště na strategický podnikatelský park schválila vláda premiéra Petra Fialy (ODS) vloni v červenci. Kabinet považuje investici za 120 miliard korun za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. Již od počátku se hovořilo o tom, že letiště má ustoupit vybudování továrny na baterie automobilového koncernu Volkswagen. Ten však své rozhodnutí, zda si českou lokalitu vybere, už několikrát odložil.

Minulý týden však náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko pro Právo potvrdil doposud veřejně neznámou variantu pro případ, že by Volkswagen do Líní nechtěl. „Pokud by to nebyl Volks­wagen, zájemci tady jsou. Základní požadavky od obcí, jako například velikost továrny nebo kompenzace, považujeme za dohodnuté. To znamená, pokud by investor byl schopen na tyto podmínky přistoupit, dokážeme si to představit,“ přiblížil Očko možný osud Líní s tím, že v současnosti se ale vyjednává jen s Volkswagenem.

Z jeho vyjádření plyne, že Volkswagen by mohl nahradit jiný investor, který bude chtít v Líních gigafactory vybudovat. Letiště patří armádě, která ho potřebuje, a podle vyjádření ministryně obrany Jany Černochové (ODS) se ho vzdá pouze v případě podepsání smlouvy s VW, o jiných investorech nemluvila.

Černochová: Líně armáda potřebuje, ustoupila jen stavbě gigafactory

Domácí

„Není to o tom, že kdyby tam někdo chtěl mít jiný úžasný investiční záměr, že vláda řekne - tak to nebude tahle společnost, bude to nějaká jiná. Usnesení vlády je striktně na tento projekt, nebo to nebude,“ řekla Černochová v podcastu Novinek nazvaném Zbytečná válka k možnému zrušení fungujícího letiště, za nějž bojují peticí tisíce lidí.

Bez komentáře

Novinky se s žádostí o upřesnění, zda by letiště bylo zachováno, pokud by koncern zvolil jinou lokalitu, nebo by se skutečně dala možnost jiným firmám, obrátily na mluvčího vlády i na ministry financí či dopravy. Odpovědi nedorazily.

Není to však poprvé, co postupem času dochází k pozměňování plánů či slibů.

Chaos do dění okolo gigafactory vnesl před časem také ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09), když řekl, že místní stanoviště letecké záchranné služby se bude muset kvůli továrně přestěhovat.

Přitom právě zachování letecké záchranky v Líních, kterou provozuje armáda, bylo v počátcích jednou z největších obav místních a členové vlády ujišťovali, že záchranářských vrtulníků se výstavba továrny v Líních nedotkne.

Původně měl také dopadovou studii k projektu vypracovávat Plzeňský kraj. V únoru nicméně došlo ke změně, když ministerstvo průmyslu (MPO) a obchodu tímto úkolem pověřilo agenturu CzechInvest. Kraj měl být také koordinátorem a zřizovatelem plánovaného podnikatelského parku, i zde jej však MPO vyšachovalo ze hry a pověřilo tím státní podnik Diamo.

Vzácná shoda. Babiš i Pavel by letiště v Líních nerušili

Prezidentské volby

Výběr článků

Načítám