Článek
Správa železnic (SŽ) podle mluvčí Nely Eberl Friebové počítá s aktivací ETCS v pardubickém uzlu během letošního podzimu po dokončení všech úprav. Do konce roku však půjde o nevýhradní provoz se zachováním stávajících návěstidel.
Server Zdopravy s odvoláním na dopravce v této souvislosti uvedl, že v pardubickém uzlu byl v souvislosti s nedávnou ukončenou modernizací odstraněn národní liniový zabezpečovač. Ten strojvedoucí automaticky skrze barvy upozorňuje na stav následujícího návěstidla. Strojvedoucí tedy může rychlost vlaku přizpůsobit tomu, co mu návěstidlo řekne o další průjezdnosti tratě. To nyní chybí a strojvedoucí se na této frekventované trati řídí jen tím, co vidí na semaforu před sebou.
„Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací je v místě v souladu se zákonem o drahách. Jedná se o zcela standardní postup a zabezpečení,“ sdělil Novinkám mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Co je to ETCS a jak funguje
Jde o jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který má zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistit by měl také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.
Zařízení má nahrazovat velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.
Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové: mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí.
U některých variant systému ETCS se používá pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátová síť GSM-R.
Systém zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího.
Předpokladem pro dobré fungování systému je infrastruktura a patřičné vybavení vozidel všech dopravců, kteří budou chtít na dané trati jet.
Zdroj: Správa železnic
SŽ počítá s tím, že po zavedení tzv. výhradního provozu ETCS v roce 2025 se na koridoru odstraní světelná návěstidla, která již nebudou využívána a nahradí je právě ETCS. Systémem proto budou muset být vybaveny i všechny lokomotivy.
Než se tak stane, bude zejména v úsecích, které procházejí modernizací, největší míra odpovědnosti na lidech, kteří se mohou dopouštět chyb.
Projetí návěstidla
Šéf společnosti RegioJet Radim Jančura uvedl, že důvodem nehody byla patrně lidská chyba jednoho ze strojvedoucích, který mohl přehlédnout a projet návěstidlo.
To následně potvrdil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku,“ uvedl ministr.
Drážní inspekce (DI) doplnila, že souprava RegioJetu skutečně vjela „do postavené vlakové cesty pro nákladní vlak“. „Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu, či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření a konkrétní závěry není možné předjímat,“ uvedla.
Generální inspektor DI Jan Kučera v diskusi na Novinkách řekl, že výsledky šetření budou známé nejdříve koncem roku, případně v úvodu roku 2025, tedy v době, kdy by již měl na tuzemské železnici fungovat systém ETCS.
Zatím se ETCS v ostrém provozu testuje na trati mezi Uničovem a Olomoucí. Po počátečních problémech se zastavováním vlaků se jej podařilo vyladit a větší problémy při testování hlášeny nejsou.