Článek
„Byl to hrozný pocit. Kdyby měl někdo slabší srdce, tak asi dostal infarkt nebo mozkovou mrtvici,“ řekl senior, který fakturovanou částku odmítl zaplatit.
„Rok předtím jsem měl nedoplatek necelých pět tisíc a teď přes padesát? Hned jsem si stěžoval, a to nejen na Heimstadenu, ale i u Veolie, která jí energie dodává, a na radnici. Když jsem to řekl právničce, tak se divila. Potvrdila mi, že když žiji sám, tak není možné, abych měl takovou spotřebu,“ popsal.
To, že se stala chyba, Juchelkovi následně potvrdili zaměstnanci Veolie i Heimstadenu. Ti stížnost uznali a nedoplatek mu snížili na 11 tisíc korun.
„Samozřejmě, že je to lepší. V každém případě to ale byla nespravedlnost, chtít peníze po někom, kdo nemohl tolik energií spotřebovat,“ poukázal senior s tím, že se s firmou dohodl na úhradě nedoplatku formou tří splátek. „Jednu už jsem zaplatil,“ hlásil a dodal, že mu současně zvedli nájem o tisícikorunu na měsíc.
Zaměnili byt za nebytové prostory
Jak se chyba stala, vysvětlila mluvčí Heimstadenu Kateřina Piechowicz. „V tomto případě bohužel došlo k nesprávnému rozpočítání naměřených nákladů na domovní předávací stanici, kdy se zaměnila data z bytu a nebytových prostor. Chybu jsme uznali a klientovi se omluvili,“ ujistila.
Juchelkovi společnost napsala, že kvůli nesprávnému elektronickému přenosu dat od dodavatele Veolia došlo návazně k chybě při rozpočtu nákladu v korunách pro odběrné místo.
Na dotaz, zda nemohl Heimstaden naúčtovat chybně spotřebované energie i dalším nájemníkům v jiných domech sdělila mluvčí, že ne. „Ihned jsme začali prověřovat, zda k tomu nemohlo dojít i na jiných adresách. Jedná se opravdu o ojedinělý případ,“ ujistila Piechowicz.
Lidem na vsi přišlo vyúčtování. Doplaťte 107 tisíc
Veolia, coby dodavatel energií, dala od problému ruce pryč. „Smluvním partnerům oznamujeme změny cen v souladu s platnými obchodními podmínkami naší společnosti. Tento postup je obecně daný a byl dodržen i u změn cen dotýkajících se roku 2023,“ uvedla mluvčí Veolia ČR Marcela Dvořáková s tím, že vyúčtování dodávek teplé vody, tepla a dalších služeb spojených s užíváním bytu dostávají uživatelé bytů od vlastníků objektů. To je v tomto případě Heimstaden.
„Případné nedoplatky či přeplatky koncových uživatelů a jejich výše vždy vychází z nastavení záloh vlastníka objektu uživatelům bytů. Toto je však čistě vztah mezi vlastníkem a uživateli, do kterého dodavatel tepla či teplé vody žádným způsobem nevstupuje,“ uvádí dále Veolia.
Juchelka nyní doufá, že za rok snad už podobné překvapení nezažije. „Chtělo by to dům zateplit. Navíc zespodu jde plíseň, střechy jsou děravé. Nejlepší by bylo ho zbourat a postavit nový,“ navrhl senior.