Hlavní obsah

Nechutnosti u českých dálnic. Řidiči vyhazují tuny odpadu, kamioňáci si dělají záchod hned vedle kabiny

4:27
4:27

Poslechněte si tento článek

ČR

Tisíce tun odpadu zůstávají po řidičích a posádkách aut na parkovištích a odpočívkách u českých dálnic nebo i kolem vozovek. Správci dálnic nenacházejí jen plastové lahve, kelímky, nedopalky nebo obaly od jídla z fastfoodů, ale i starý nábytek, nebo dokonce uhynulé exotické hady.

Správci dálnic ročně uklízejí po posádkách aut tisíce tun odpaduVideo: Radek Plavecký, Novinky

Článek

Navíc se objem odpadu pořád navyšuje. Cestáři proto zvažují, že by vytvořili zvláštní úklidové čety.

„Jak roste provoz na dálnicích a přibývá odpočívek, zvyšuje se i množství odpadu, který musíme likvidovat. O svátcích, jako byly teď Velikonoce, nebo na začátku a na konci prázdnin ho bývá nejvíc,“ potvrzoval vedoucí Střediska správy a údržby dálnic v Bernarticích u brněnské dálnice D1 Jan Řikovský.

Odpadky se povalují kolem silnic, někteří řidiči se ani nenamáhají s hledáním popelnice a za jízdy vyhazují smetí z auta. Jiní ho sice dovezou na parkoviště, ale klidně ho vysypou pod kamion.

Někteří kamioňáci nevědí, co je záchod

„Otevřou dveře kabiny a hrnou ven všechno, co za jízdy nahromadili. Někteří tady vaří a hází všechno kolem sebe. Nejhorší jsou ale ti, co nejdou na toaletu a klidně udělají i potřebu hned u kamionu a my to pak musíme uklízet,“ zmínil řidič jednoho z asistenčních aut.

„Spousta řidičů kamionů, hlavně ti z východu, doteď nevědí, jak se používá záchod,“ dodával, když vysbírával odpadky na odpočívce Střechov na 52. kilometru D1.

O podivuhodné nálezy není nouze. „Našli jsme mimo jiné dřevěnou latrínu, vířivku nebo deset uhynulých exotických hadů v krabici,“ vypočítával mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Vyvážení popelnic a košů z odpočívky u dálnice D1 u Střechova

Samotné bernartické středisko, kam patří i zmíněný Střechov, má na starost necelých 50 kilometrů dálnice. „Jen na našem úseku vyvezeme 25 až 30 tun odpadu každý týden. Někdy jen po třech až pěti kamionech bychom naplnili běžný vozík za auto,“ nastínil rychlost, s jakou se plní popelářské vozy, Jan Řikovský. A to je jediný úsek dálnice. Po celé republice se u 138 existujících dálničních odpočívek podle mluvčího Veselého vloni nakupilo 7,5 tisíc tun odpadu.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Cestáři z parkovišť u dálnice svážejí i velké kusy odpadu, našli gauč, lampu i matraci.

Cestáři sbírají kromě běžného smetí i roztrhané a odpadlé pneumatiky. „Tady máme kuriózní úlovky za poslední měsíc. Gauč, lampa, matrace, zářivky,“ ukazoval raritní kousky Řikovský. Hned ve vedlejším kontejneru leželo zrezlé pletivo, železné trubky a spousty dalších věcí, které řidiči buď vyhodí, nebo ztratí z přívěsu. Objevují se vyhozené televize, nádoby s vyjetým olejem, staré autobaterie, použité dětské pleny i jehly a stříkačky.

Hodil by se speciální úklidový tým

Podle silničářů je v létě odpadu o polovinu víc než v zimních měsících, kdy je menší provoz. „Teď navíc začínají jezdit chataři a chalupáři a odkládají tady nepotřebné věci, měli jsme tady i suť z nějaké demolice,“ dodával vedoucí střediska. Od března do října se velké popelnice z odpočívek vyvážejí dvakrát týdně, přes zimu jednou. Malé koše se vyvážejí podle aktuální potřeby.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Vyvážení popelnic a košů z odpočívky u dálnice D1 u Střechova

Situaci kontroluje asistenční služba, která objíždí daným úsekem a hlásí dispečerům, co je potřeba.

„Na úklid odpočívek už bychom potřebovali zřídit speciální tým. My jako správa dálnice bychom měli hlavně zajistit bezpečnost na samotné dálnici, staráme se o svodidla, značení, aktuální provoz,“ upozornil Řikovský. Úklidové čety by s dodávkou vybavenou nářadím zajistily úklid odpočívek od toalet přes popelnice po údržbu zeleně. Jen bernartický úsek by na zajištění nepřetržitého provozu potřeboval osm nových lidí. Kdy by takové čety měly vzniknout, zatím není jasné. „O zřízení se uvažuje, je to výhledová věc,“ dodal Veselý.

Výběr článků

Načítám