Článek
Mladíkům, kteří si říkají United GipsyCrew, v klipu, jenž se natáčel loni na podzim na řadě míst v Praze, sekundují i úspěšní a vzdělaní Romové, kteří se dokázali prosadit. Video vzniklo v rámci projektu občanského sdružení Slovo 21, který financovala Nadace Heinrich-Böll-Stiftung.
Dilino znamená v romském jazyce hlupák či blázen a klip má ukázat, že mladí Romové nejsou hlupáci ani blázni, ale chtějí se vzdělávat "a ne na svět nadávat".
Původně se klip promítal především romským rodičům z různých regionů Česka v rámci workshopů, které se snažily rodiče informovat o důležitosti kvalitního vzdělání pro jejich děti.
„Připadá nám, že písnička a klip jsou dobrou cestou, jak se dostat k obyčejným lidem a jakoby mimoděk je přimět přemýšlet nad tím, že jsou tu děti, kterým se nedostává kvalitního vzdělání, a tím se jim uzavírají mnohé životní možnosti,“ okomentovala počin Martina Horváthová ze sdružení Slovo 21.
Původní text nabádající rodiče, aby posílali ratolesti do škol, sepsali mladí rappeři sami. Konečná verze textu pak vznikla ve spolupráci s umělcem a moderátorem Vojtěchem Lavičkou.
Pět let po verdiktu...
O segregaci romských dětí se hovoří v ČR nejméně pět let, poté, co Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 na základě podnětu ze strany 18 českých Romů prohlásil, že romské děti jsou umísťovány do zvláštních, dnes praktických, škol kvůli svému etnickému původu, což označil za diskriminační.
Oficiálně jsou děti do praktických škol umisťovány sice na základě diagnózy „lehké mentální poškození“, zarážející však byl fakt, že mezi dětmi na praktických školách tvoří 35 procent Romové, přičemž jejich podíl ve společnosti činí sotva dvě procenta. Dalším šetřením se pak ukázalo, že Romové jsou do praktických škol posíláni takřka automaticky, ačkoli by zvládli i náročnější výuku.
Do letošního roku se podařilo ministerstvu snížit počet Romů na praktických školách na 26,4 procenta. Další změny ministerstvo plánuje, zejména chce zpřesnit diagnostiku.
Nicméně i rodiče mají dost důvodů, proč posílat své děti do praktických škol. Jejich ředitelé jsou jim totiž často vstřícní a tolerují přístup, který by byl jinde nepřípustný. Například nemá-li matka na zimní boty pro své dítě, nechá jej doma a ředitel to omluví. Praktické školy jsou často poblíž sociálně vyloučených lokalit a silným argumentem je i obava ze šikany. V běžné škole jsou Romové v menšině a děti rozdílnosti citlivě vnímají.
Úryvek z klipu „Nebuď, dilino!“ |
---|
...Mysli na to dítě svý, a nedávej ho do zvláštníPošli ho do základky, aby z něj něco byloI když je cikán, tak není dilinoMá nadání pro vzdělání, který je k máníChytrej romák pro svý dítě zvláštní školu nesháníTohle je ta škola, ale je škodaŽe tam cikánský děti nechodějOni za to nemůžou, páč se v tom narodějRef.: Doktor, manažer, polda nebo učitelTo je pro tvý dítě ta cesta praváAle nezapomeňDo základky ho dejOna děti pro život vychovává... |