Článek
Podle šéfa školských odborů Františka Dobšíka se vládě nedaří přesvědčit, že vzdělávání je pro ni prioritou.
„Počítá se s tím, že na platy učitelů půjde objem peněz tak, aby v průměru pobírali sto třicet procent průměrné mzdy. Ale tleskat nad tím není důvod,“ řekl Novinkám. „Ministr financí hovořil o nárůstu na mzdové prostředky i pro ostatní profese ve školách, ale já tam nic takového nemůžu najít. Není tam víc peněz pro provozní pracovníky ani pro ostatní pedagogické pracovníky.“
Obává se, že to dopadne jako letos, kdy byl objem peněz na platy pro kuchařky, školníky, uklízečky, účetní, hospodářky či správce IT snížen. Postihlo to také pedagogické profese, jako jsou asistenti pedagoga, vychovatelky, školní psychologové či speciální pedagogové. Ředitelé škol pak museli mezi ně rozdělovat peníze z balíku určeného pro kantory.
Už zase? První návrh rozpočtu pro školství budí nervozitu
Rozpočet školství zahrnuje navýšení oproti letošnímu roku zhruba o 16 miliard na 287 miliard. Asi 10 miliard by mělo pokrýt zákonnou valorizaci platů učitelů a zvýšení jejich počtu. Tři miliardy korun by pak měly směřovat do vysokých škol a další tři miliardy na vědu, výzkum a inovace.
Ale ani vysoké školy si s návrhem nevystačí. „Z našeho pohledu je šest miliard nepodkročitelné minimum,“ sdělil Novinkám šéf vysokoškolských odborů Petr Baierl. Podle něj nepomohou ani tři miliardy navíc na výzkum. Na univerzity má z této částky směřovat zhruba polovina.
Status quo
Baierl připomněl, že podle mnoha propočtů je české vysoké školství podfinancováno o 10 až 11 miliard korun. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) navrhoval, že v následujících letech by se měl každý rok jejich rozpočet navyšovat po šesti miliardách.
Akademici kvůli rozpočtu zvažují stávku i odmítnutí státnic
„Toto minimální dorovnání je nezbytné pro zajištění vzdělávání, udržení konkurenceschopnosti našich univerzit a podporu vědy a výzkumu, které jsou klíčové pro budoucnost a prosperitu země. V opačném případě hrozí ekonomická stagnace a odliv talentů do zahraničí. To nejsou výdaje, ale investice,“ uvedl Baierl. Připomněl, že brzy do terciárního vzdělávání nastoupí silné ročníky a pro ně bude třeba vytvořit kapacity.
Podle propočtů šéfa institutu IDEA při CERGE-EI a člena Národní ekonomické rady vlády Daniela Münicha návrh rozpočtu reálně s ničím nehne.
Institut IDEA při CERGE-EI
Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je nezávislý akademický think-tank zaměřující se na analýzy, vyhodnocování a vlastní návrhy veřejných politik. Je projektem Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který spolu s Centrem pro ekonomický výzkum a doktorské studium (CERGE) Univerzity Karlovy tvoří společné akademické pracoviště CERGE-EI.
Jeho dřívější studie poukázala, že rozpočet pro příští rok by se měl navýšit na 295 miliard korun, aby vláda zajistila slib, že výdaje na školství v poměru k HDP budou odpovídat průměru zemí OECD. Zatím Česko podle výzkumné organizace PAQ Research zaostává o půl procenta HDP.
„To abychom se dostali k úrovni z roku 2021, kdy jsme v intenzitě financování dosáhli historicky asi nejvyšší úrovně a dostali jsme se k průměru OECD i EU. Od té doby jsme padali a ani tento nárůst to samozřejmě nezajišťuje. Měli jsme a máme obrovskou inflaci, roste nám nominálně HDP, platy v ekonomice. Z toho vyvozuji, že to je zachování statu quo z minulého roku,“ řekl Novinkám.