Článek
„Jestliže posílíme rozpočet Českého rozhlasu zvýšením poplatků, musíme udělat něco pro privátní sektor v oblasti rádií nebo rozhlasu,“ okomentoval Novinkám svůj návrh poslanec Bendl.
Návrh zákona totiž počítá s tím, že se poplatek za rozhlas zvedne ze současných 45 korun za měsíc na 55 korun. Ani během pátečního jednání se poslanci k hlasování nedostali. Opoziční zákonodárci jsou totiž proti zvýšení poplatků a snaží se finální rozhodnutí oddalovat.
Bendlův návrh má podporu ministra kultury Baxy. „Tento pozměňovací návrh velice pečlivě čteme. Myslím si, že k němu dáme souhlasné stanovisko,“ řekl ministr Novinkám. „Cílem naší velké mediální novely je, aby byla vyváženost na mediálním trhu mezi aktéry veřejnoprávními a soukromými,“ dodal Baxa. Nemyslí si, že by změna připravila rozhlas o sto milionů korun, přesně to však veřejně a před poslanci řekl ředitel rozhlasu Zavoral.
Bendlův návrh už stihl znesvářit i vládní poslance. „Tento pozměňovací návrh byl načten na konci druhého čtení bez konzultace v koalici. Český rozhlas a jeho podporu kulturních a sportovních projektů velmi poškozuje a my ho v téhle podobě určitě nepodpoříme,“ uvedl místopředseda STAN Jan Lacina.
Babiš chce sloučit Českou televizi a Český rozhlas

„Rozhodně neberu na lehkou váhu, co pan ředitel Zavoral říkal,“ uvedla členka Výboru pro mediální záležitosti Nina Nováková (KDU-ČSL). Ředitel rozhlasu totiž vystoupil na jednání výboru ve Sněmovně v půlce ledna a Bendlův návrh ostře zkritizoval. Dnes totiž zákon omezuje, jak dlouho může rozhlas vysílat reklamu a teleshopping, zmíněného sponzoringu se omezení netýká.
Bendl chce snížit čas na komerční upoutávky, zároveň však usiluje o změnu termínů. Místo reklamy a teleshoppingu by se nově omezení týkalo všech „obchodních sdělení“, tedy včetně sponzoringu.
„Faktický dopad je minus sto milionů korun v rozpočtu,“ uvedl na výboru Zavoral. Jeho slova potvrzuje například výroční zpráva o hospodaření rozhlasu za rok 2023, podle které činily výnosy z reklamy, sponzoringu a ostatních obchodních činností přes 101 milionů korun.
Lednové sněmovní resty: Poslanci musí spěchat s platy i koncesionářskými poplatky

Řada sponzoringů je navíc podle Zavorala navázána na konkrétní sportovní a kulturní události a bez nich se výrazně zkomplikují možnosti rozhlasu z těchto událostí vysílat. Zavoral zmínil jako příklad olympijské hry nebo Smetanovu Litomyšl. „Ne že bychom olympijské hry nevysílali, ale bylo by to ve značně omezené míře,“ řekl Novinkám mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.
„Pokud by existovala jen možnost, že by se omezila jedna z úloh veřejné služby Českého rozhlasu, tedy aby umožnil všem lidem sledovat sportovní utkání a významné události v kultuře, velmi bych váhala s podporou pozměňovacího návrhu,“ uvedla Nováková.
Mluvčí Hošna dodal, že zvýšení rozhlasových poplatků by mělo přinést 331 milionů korun za rok, Bendlův návrh by je tak připravil o významnou část nově získaných peněz.
Poslanec Bendl odpověděl i na dotaz, zda je na jeho návrhu shoda. „V ODS určitě. Věřím, že i v koalici,“ řekl. Už teď je nicméně zřejmé, že k jednotě má v této otázce koalice daleko.
Přestaňte útočit na novináře, postavil se šéf ČT proti poslancům
