Článek
Představenou studii proveditelnosti, kterou pro Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu vytvořili švýcarští, britští a čeští experti, se přitom dále bude zabývat jek Správa železnic, tak ministerstvo dopravy.
Svůj návrh hlavní autoři - švýcarský a britský mostní inženýři Andreas Galmarini a Ian Firth a český architekt Petr Tej - představili jako levnější, rychlejší a i s případnou třetí kolejí užší než chystaný nový most.
Jezdí jinudy, diskuzi ale nechtějí
S kritikou však přispěchalo Sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad.cz a spolek Výtoň 21. Nákladní vlaky přitom přes Výtoň a Smíchov v budoucnu vůbec jezdit nemají.
„Ačkoliv bude nový most určen především pro osobní dopravu a pro nákladní dopravu byl právě v těchto dnech dán do provozu zdvoukolejněný Branický most (most Inteligence), máme potřebu se postavit za stavbu nového, a to z důvodů budoucí možnosti bezproblémových odklonů při výlukách nebo různých mimořádnostech.“ uvedl výkonný ředitel Žesnad.cz Oldřich Sládek. Podle něho se diskuzemi ztratilo už mnoho času.
Podle šéfa spolku Výtoň 21 Jiřího Grunda se architekt Tej i zahraniční firma neúspěšně zúčastnily soutěže Správy železnic na řešení mostu, a to s jiným návrhem, než jaký představili ve čtvrtek. Grund v tom vidí střet zájmů. „Pokud by se této zájmové skupině skutečně podařilo zastavit přípravu vítězného projektu, byl by to závažný precedens. U všech budoucích infrastrukturních staveb by se pak logicky nabízela otázka, zda má smysl něco v rámci složité legislativy léta připravovat, když to pak může kdokoliv shodit na základě subjektivního posudku či petiční akce,“ argumentoval Grund.
Rehabilitaci památek návrh vyhovuje
Naopak Ina Koldová ze spolku Nebourat, který už dlouho bojuje za opravu památky a spustil úspěšnou petici, upozornila, že žádný detailní návrh opravy památky dosud nevznikl, protože Správa železnic dosud prosazovala jen stavbu nového. Prozkoumání možnosti opravy se jen slibovalo. „Mělo ale vzniknout hned na začátku,“ řekla Koldová.
Pochvalu si návrh expertů vysloužil od české pobočky Mezinárodní rady památek a sídel Icomos. Švýcarsko-britsko-český návrh podle prezidenta prezident komitétu Icomos Martina Horáčka vyhovuje požadavkům památkové péče pro rehabilitaci chráněných staveb. Opravu současného mostu jako nedílné součásti pražského panoramatu prosazuje i Klub Za starou Prahu.
Podle studie je třeba vyměnit jen asi 15 procent hmoty, tedy prvků současného mostu, spojovat je lze nýtováním, jak byl most postaven, a případné třetí kolej by měla samostatnou konstrukci nerušící pohledy na pražské panorama.
„Nejsme plně ztotožněni s nutností přístavby nové konstrukce pro třetí kolej, vnímáme ji však jako schůdné a kompromisní řešení protichůdných požadavků Správy železnic a památkové péče,“ uvedl Horáček. Podstatné podle něho je, že opravený most i s třetí kolejí by byl asi o čtyři metry užší než návrh nového mostu, který vzešel ze soutěže Správy železnic, podle Horáčka most „dálničního typu“.
Icomos ocenil také postoj ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který podmínil další postup souhlasem Centra světového dědictví UNESCO. Kupka nechyběl na čtvrtečním představení studie, jíž zaplatil Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, založený předními podnikateli. Kupka studii označil ze nový vstup do vleklé kauzy a přislíbil nezávislé posouzení. Návrh opravy by podle Horáčka mohl vyhovovat požadavkům centra UNESCO, jejíž mise se v Praze opět čeká.