Článek
„Tato letadla zatím v Evropě létat nemohou. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) je nezávislá na americkém Federálním úřadu pro letectví (FAA), je zapotřebí její schválení,“ řekla Právu mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.
I kdyby povolení v Evropě následovalo záhy a letecký provoz paralyzovaný pandemií začal oživovat, dopravce musí letadla a posádky na provoz připravit.
Dvě Američanky vyhodili z letadla kvůli nevydařenému vtípku
„Po udělení letové způsobilosti bude následovat proces modifikace hardwaru i softwaru, kontroly, výcviku posádek, školení techniků a další činnosti dle požadavků EASA, což nebude ze dne na den a bude to vyžadovat určitý čas,“ vysvětlila mluvčí.
O letadla odstavená na Letišti Václava Havla Praha se firma musí starat. Pravidelná údržba probíhá podle doporučení výrobce. „Obnáší to například kontrolu podvozku, motoru, brzd, kontrolu úniku provozních kapalin, kontrolu vlhkosti, testy jednotlivých systémů a podobně,“ vylíčila Dufková a dodala, že firmu to stojí obrovské prostředky.
Letečtí pasažéři neváhají používat falšované testy
„Po Boeingu požadujeme náhradu škod. S ohledem na probíhající soudní spor to více nebudeme komentovat,“ podotkla Dufková.
Smartwings nedávno získaly od Boeingu zpět část záloh ve výši téměř deset milionů dolarů (222 milionů korun) za letadlo 737 MAX, které měla americká firma dodat do konce září.
Ženě se podařilo proklouznout do letadla bez letenky. Dlouho se v něm ale neohřála
Původně měl dopravce objednaných dalších dvaatřicet těchto letadel, než podle agentury Bloomberg alespoň některé zrušil a Boeing výrobu pozastavil.