Článek
"Dospěla totiž k názoru, že znalecké posudky se kompletně s danou problematikou nevypořádaly. Musí se nově vyhodnotit například využitelnost objektu," řekla mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková. Rozhodnuto by podle ní mělo být co nejdříve, tedy na začátku podzimu. Na tom, zda objekt bude, nebo nebude prohlášen za kulturní památku, závisí do značné míry jeho osud.
Národní památkový ústav (NPÚ) vnímá funkcionalistickou budovu nádraží jako cennou připomínku architektury své doby, podle památkářů je ale areál schopen pojmout i novou funkci. "Žižkovské nákladové nádraží je jednou z nejzachovalejších pražských industriálních staveb, která již v době svého vzniku vzbuzovala v Evropě pozornost svým moderním a progresivním pojetím," řekla dnes při prohlídce budovy ředitelka NPÚ Naďa Goryczkov.
Budova podle ní v dokonalé podobě reprezentuje principy a řešení, kterých česká architektura v oblasti průmyslových staveb v prvorepublikové době dosáhla. Připomněla, že obdobné areály ve světě vytvářejí postupně svébytné čtvrtě s novou atraktivní zástavbou navazující na původní průmyslovou strukturu.
Zástupce starostky Prahy 3 Matěj Stropnický řekl, že ani památková ochrana by neměla být překážkou účelnému novému využití objektu - například jako víceúčelové kulturní středisko.
Vlastníkem nádraží jsou České dráhy. Společně s firmou Sekyra Group plánovaly na území nádraží vystavět novou čtvrť, od tohoto záměru ustoupily, ale přesto podaly odvolání proti prohlášení budovy za kulturní památku. Podle svého dřívějšího vyjádření proto, aby ti, kdo budou objekty případně rekonstruovat, nebyli památkovou ochranou objektu omezováni.
Areál by rád pro své budoucí sídlo využil Národní filmový archiv (NFA), který má dnes nouzové a pronajaté prostory na několika místech v Praze. Archivu by ale stačila hlavní budova, pro využití dalších rozsáhlých skladových prostor by se musel spojit s některou další kulturní institucí, s níž by se o areál podělil.