Článek
„Klíčovou součástí stavby bude výměna železničního mostu přes Labe, který nevyhovuje současným potřebám železniční dopravy,“ říká generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.
Není totiž dostatečně široký. Most nahradí nová nosná konstrukce, která v budoucnu umožní napojení samostatné lávky pro pěší a cyklisty.
Projekt počítá s obnovou železničního svršku a spodku, proběhnou úpravy nástupišť v zastávce Čelákovice–Jiřina, železničních přejezdů, mostů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení či sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Hlavním cílem je zvýšit kapacitu dráhy. Díky optimalizaci trati tudy budou jezdit vlaky až rychlostí 140 km/h. Plánovaná investice dosáhne výše 1,47 miliardy Kč bez DPH.
Hlavní stavební práce začnou v březnu příští rok. Od té doby se cestující musejí připravit na dlouhodobé výluky. Konec stavby se plánuje na listopad roku 2021, dokončovací práce budou probíhat do konce května 2022.
Ještě letos by se měla postavit technologická budova odbočky Káraný společně s potřebným zabezpečovacím zařízením.
Následovat budou další dva úseky: Čelákovice–Mstětice a Mstětice–Vysočany. „Na druhý uvedený SŽDC právě vypsala tendr na zhotovitele,“ uvedl Tomáš Johánek za SŽDC.
Na tomto úseku vznikne do roku 2024 nová zastávka Rajská Zahrada v Praze 14, o které se mluví dlouhá léta a která usnadní cestování zejména obyvatelům Černého Mostu.
Modernizace nádraží Vysočany
Kompletní proměna čeká stanici Vysočany v Praze 9, kde se od roku 1873 střetávají nymburská a turnovská trať. Práce vypuknou letos na podzim.
Na místě vzniknou tři zastřešená nástupiště, která propojí podchod. Podle SŽDC však povede jinudy než ten nynější ze 70. let 19. století, který patří k nejstarším v metropoli. Ve večerních hodinách se jím odváží projít jen stateční.
Podchodem v nové stopě lidé zároveň projdou mezi ulicemi Paříková/ Podnádražní a U Vinných sklepů. Nebudou chybět eskalátory a výtahy. Obě ostrovní refýže spojí ještě nový podchod od Krátkého ulice.
Z nynějšího podchodu zůstane vstupní portál, který bude začleněn do konstrukce nové fasády odbavovací haly. Starou výpravní budovu srovnají bagry se zemí, nová bude sloužit k odbavení cestujících, prodeji jízdenek, vznikne čekárna a veřejné toalety.