Článek
„Je definitivně vybrána variantní cesta koridoru z Mladé Boleslavi do Liberce, což je velký posun. Dojde k nápravě nízkých rychlostí do rychlostí vyšších, včetně zkapacitnění. Půjde o tři náročné stavby, které jsou zatíženy umělými stavbami, tedy tunely,“ informoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodal: „Za variantní cestou bylo hodně emocí a museli jsme brát v potaz i ekonomickou záležitost, ale to už je za námi a můžeme začít.“
V současnosti již jedna ze souvisejících staveb v Liberci běží, a to přestavba propustku u arény, nedaleko hlavního nádraží, která má být hotová do konce roku 2024. Následně Liberec čeká přestavba hlavního nádraží na nový dopravní terminál.
O jeho podobě rozhodne architektonická soutěž. Počítá se s tím, že nový terminál poslouží i autobusové městské a meziměstské dopravě či tramvajím. Snížen bude počet kolejišť a zmizí některé se stávajících budov, zachovaná zůstane pouze hlavní nádražní budova z roku 1859.
Na proměně terminálu se dohodli společně zástupci Správy železnic, Libereckého kraje a města Liberec, kteří společně vypíšou zmíněnou architektonickou soutěž letos na podzim. Zahrnout má návrh i využití budovy bývalého Skloexportu naproti nádraží a prostor mezi oběma domy.
„Sjednocením autobusového, vlakového a případně tramvajového centra do jednoho uzlu se naplní myšlenka, která už v mnoha městech funguje. Navíc by mohl odlehčit i terminálu na Fügnerově v centru. Město chce do architektonické studie zahrnout i prostor za bývalým Skloexportem, protože tam plánuje postavit parkovací dům,“ doplnil primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Třetím významným prvkem souvisejícím s novým koridorem i dopravním terminálem je přesun drážních hasičů v Liberci do nového zázemí. Zatím jsou ve hře dvě nové varianty, kde by mohli sídlit, v obou případech jde o pozemek u silnice I/35 nedaleko terminálu.
„Jejich působení zde bude mít velké opodstatnění, už jen proto, že přibudou nové tunely,“ poznamenal generální ředitel Správy železnic.
Liberecký kraj v tuto chvíli provádí aktualizaci zásad územního rozvoje. „Předpokládáme, že by zásady mohly být změněny a nový koridor schválen do konce letošního roku, tak abychom nebrzdili další projektové práce, které bude provádět Správa železnic,“ dodal hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Podle plánů Správy železnic má po přestavbě trať umožnit rychlejší jízdu vlaků, a tak z Liberce do Prahy by cestující měli dojet za 1 hodinu a 9 minut. Nyní je to dvakrát tolik. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, dojde k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se na některých místech zvýší až na 200 km/h.