Článek
A kdy bude? „V této chvíli máme termín konec března,“ řekl Novinkám Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ, která je spolu s firmami OHLA ŽS a Avers zhotovitelem stavby. Práce se rozběhly už v květnu 2021 a původně měly skončit loni na podzim. „Posun je zhruba o kvartál, což mi u takovéto rekonstrukce nepřipadá moc. Naráželo se na věci, které projekt nepředpokládal, a docházelo i k jeho úpravám,“ připomněl Volf. „Co byl největší problém? Množství malých problémů, které se musely koordinovat. Protože dělat rekonstrukci za plného provozu, když tady denně projde na dvacet tisíc cestujících, to je ten nejtěžší oříšek,“ dodal Volf.
Návrat do roku 1907
Celé nádraží dostalo z velké míry podobu z roku 1907, císařská nádhera vyzařuje hlavně z monumentální kopule vyšperkované zelenými měděnými šablonami. Zatím je prakticky dokončena spodní hala pod kopulí, ještě se ale nepodařilo odstranit všechny vlhké mapy v horní části klenby, které před několika měsíci způsobila zatékající voda. „Už by se to nemělo opakovat, k opravě dojde do ukončení stavby,“ přislíbil Volf.
V zadní části haly, na místě dřívějšího infocentra, jsou nově umístěné pokladny, jejich místa zabraly drobné obchůdky, které na otevření zatím čekají. Přibyl moderní informační systém, zlepšilo se osvětlení, novou atrakcí je vystavená historická inspektorská drezína, schodiště doplnily eskalátory do horní haly. V té se ještě pracuje, mimo jiné na prosklené střeše.
Plzeň se z výstavně opravené kopule nádraží dlouho neradovala. Poničila ji voda
Celkové náklady se zatím vyšplhaly na miliardu. „Oproti původním předpokladům je to o několik desítek milionů víc,“ sdělil Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. „U památkově chráněných objektů nás vždycky něco zaskočí. Tady byla velmi složitá obnova střešní konstrukce,“ uvedl Svoboda.
Zatím není jisté, zda část ceny - počítalo se s více než padesáti procenty - uhradí evropská dotace. „Ve druhém čtvrtletí chceme předložit veškeré podklady, jsem optimista, věřím, že ji získáme,“ podotkl Svoboda. A slavnostní otevření ještě ne zcela dokončené budovy odůvodnil tím, aby halu mohli využívat cestující už teď v zimních měsících.
Hutník i císařpán
Na průběh stavby dohlíželi památkáři. Karel Zoch, vedoucí odboru památkové péče magistrátu, je s výsledkem spokojený. „Byla vidět maximální snaha o co nejlepší výsledek. Plzeňské nádraží si to zaslouží, při pohledech z dálky je dominantou města,“ poznamenal.
Budovu těžce poškodil nálet na konci války, poválečná rekonstrukce se nesla v duchu socialistického realismu. Ten i teď připomínají známé sochy hutníka, železničáře a budovatelské lunety. „Byla by chyba je odstranit, představují určitý vývojový stupeň,“ konstatoval Zoch. Zmizela ale okrová a červená výmalba, omítka dolní haly je bílošedá. „A na vysoké pilastry, polosloupy, se vrátily secesní věnce a terče s iniciálami císaře Františka Josefa,“ uzavřel Zoch.