Článek
I na travnatém a stále využívaném letišti, jež bylo oficiálně založeno v roce 1923, se dnes totiž uvažuje o zástavbě. A také o prodloužení metra C. Neznamená to však okamžitý konec provozu. „Letiště funguje normálně dál,“ řekl Novinkám ředitel letiště Robert Skribuckij. V Letňanech přistávají především soukromá letadla a letiště si na sebe vydělá.
Letňany i Kbely patří k prudce se rozvíjejícím lokalitám v Praze. Letiště u stanice metra Letňany figurovalo v plánech expremiéra Andreje Babiše (ANO) na vládní čtvrť. Hlavní město však s plánem na úřednické ghetto nesouhlasilo. Institut plánování a rozvoje proto vytvořil územní studii pro moderní a udržitelnou čtvrť v blízkosti stanice metra Letňany, a to zejména na městských a státních pozemcích. Jednalo se o ní loni a v plánu je to i letos.
Letňanské letiště je soukromé, patří skupině PPF, funguje po vnitrostátní dopravu jako veřejné, pro mezinárodní jako neveřejné. Pohyb letadel na 860 metrů dlouhé dráze je zde možný v otevírací době přes den. Společnost už před čtyřmi lety lidem v místě představila své plány postavit na ploše stávajícího letiště novou městskou čtvrť. Vyšla z toho, že letiště dnes obklopuje zástavba, ač původně vzniklo daleko za Prahou.
Úřednická čtvrť v Letňanech vypadá nadějně, shodli se Babiš s Hřibem
Prudký rozvoj dělá starosti letňanské i sousední kbelské radnici. Letňanští zastupitelé v prosinci odhlasovali, že „zásadně nesouhlasí s prodloužením linky metra C, které by do území Letiště Letňany umísťovalo novou stanici, takzvané Metro Kbely“. Na to také minulý týden upozornili letňanský místostarosta Stanislav Nekolný (ANO) a v Letňanech narozený zastupitel Jan Wolf (KDU-ČSL).
Kbelský místostarosta Vít Olmr (Kbely náš domov) už dříve žádal město o jasné záruky. „My si myslíme, že takto velké území není možné využít pro bydlení a další funkce bez toho, aniž by byla dobudována příslušná infrastruktura, doprava, školství, zdravotnictví,“ řekl Olmr výboru.
Sysel se už nechrání
To vše obsahuje i územní studie Institutu plánování a rozvoje, která vedle zástavby navrhla parky u letňanského metra, vyhlášeného tím, že zatím končí v polích. Stanice sem byla umístěna v éře Pavla Béma (ODS), když Praha zvažovala, že se bude ucházet o pořádání letní olympiády a v Letňanech postaví olympijskou vesnici.
Stavebnímu rozvoji dříve bránila přírodní ochrana kvůli někdejšímu výskytu populace sysla obecného, jemuž vyhovují velké plochy nízkostébelných trávníků. Letňanské letiště se dokonce v roce 2005 stalo jednou z národních přírodních památek. Ministerstvo životního však loni Letňany ze seznamu národních památek vyškrtlo, sysel nebyl v místě delší čas pozorován, a to s účinností od letošního 1. ledna.
Na letišti se hned masivně stavět nemůže. Nejprve je třeba podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (za STAN) změnit a schválit nové znění zásad územního rozvoje. Jsou nadřazeny územnímu plánu Prahy, který v místě letiště zatím na více než 45 hektarech obsahuje značku pro leteckou dopravu LKLT. Dovoluje to stavby a zařízení pro provoz a údržbu letiště.