Článek
Cestu kufrů a zavazadel až k odbavovací přepážce všichni dobře známe, co se ale s nimi děje po odevzdání letištnímu personálu, o to se stará málokdo. Začátkem letošní prázdninové sezony však o třídírně pražského letiště slyšel asi každý. Kvůli výpadku personálu se nestíhal nápor zavazadel a ta tak v prostorách haly uvázla i na několik dní.
Dva typy přepážek
Kufry mohou cestující odevzdat na dvou typech přepážek. Tou běžnou je odbavení s agentem, tedy zaměstnancem letiště. Tou méně známou, ale často mnohem rychlejší, je samoodbavení. Některé letecké společnosti tuto možnost nabízejí a nevyužít tohoto benefitu by byla velká škoda. Z obou typů přepážek však zavazadla pokračují do třídicí haly.
„Cesta kufrů začíná cestou po dopravnících, po nich odjíždějí z přepážky check-in pod skenerovou sprchu, což je čtečka čárových kódů, tedy tagy nebo štítky, kterými jsou označeny zavazadla na přepážce,“ vysvětlil Novinkám technik řídicích systémů pražského letiště Jiří Kašpar.
Na štítku se nachází veškeré informace o cestujícím i to, kam kufr letí, aby v případě ztráty bylo snazší nalézt majitele.
Zavazadla jsou následně nakládána na okružní třídič. „Ten zavazadla vyklápí na karusely určených destinací,“ upřesnil Kašpar. Správný karusel pozná systém skrze skenerové sprchy právě podle označení, které kufr získal u odbavovací přepážky.
Poslední zastávkou v hale jsou odletové karusely, kde jsou zavazadla po vytřídění připravena k naložení a odvozu do letadel.
Záseky na nakládce a vykládce
„Zaměstnanec handlingu má čtečku, identifikuje kufr podle zmiňovaného tagu a následně ho nakládá do příslušného vozíku,“ dodal Kašpar.
Právě tady podle zaměstnance letiště nastávají největší záseky a problémy. Kvůli zpoždění letů, které se pak nakumulují mimo plán, se pak může stát, že nestačí lidské kapacity. Obdobná situace nastala letos začátkem července.
„Problém s nakládkou a vykládkou kufrů na začátku letošní letní sezony byl vyústěním několika faktorů. Jednak přetížení letového provozu a s tím souvisejících velkých zpoždění a poté nárazového nedostatku handlingových pracovníků ve špičkových časech,“ vysvětlila Novinkám tisková mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková.
Zaměstnanci sami ale upozorňovali na to, že práce je špatně placená, proto je jich nedostatek. Směny jsou neúměrně dlouhé.
V práci nás bylo 10, směny jsou i šestnáctihodinové. Zaměstnanec líčí zoufalé poměry na letišti
Vozík následně míří na odletovou plochu. Do letadla většinou nakládají zavazadla zaměstnanci ručně, některé letecké společnosti ale nechávají kufry naskládat do velkých přepravníků a ty pak v letadle skládají na sebe.
Bezpečnostní kontrola
Vše, co si s sebou cestující berou do letadla, musí projít bezpečnostní kontrolou. A kontrolním rentgenem projíždějí i odbavená zavazadla. „Pokud tam systém vyhodnotí něco podezřelého, tak zavazadlo zamíří na další stupně kontroly,“ řekl Kašpar.
Častým nálezem jsou v zavazadlech třeba powerbanky, o kterých si cestující myslí, že patří do odbavených kufrů. To je avšak chyba, všechna zařízení s lithiovými bateriemi totiž patří do příručního zavazadla, aby je cestující měli pod dohledem.
Stejně tak do odbavených zavazadel nesmí hořlaviny, pyrotechnika, plynové kartuše nebo i náplně do zapalovačů.
V případě, že tato zařízení zůstanou v odbaveném zavazadle, musí se vyvolávat majitel kufru, který musí kufr otevřít a dané předměty odebrat, čímž se avšak zpomaluje proces nakládky. Může prý i hrozit, že se kufr nestihne naložit. Letiště prý takových případů řeší desítky denně.