Hlavní obsah

Na trati ve Studénce se už stejná tragédie odehrála. Před 25 lety

Právo, Aleš Honus
Ostrava

Psal se 3. srpen 1990 a na přejezdu ve Studénce došlo k téměř stejné nehodě jako ve středu. Tehdy na stejném místě, kde se odehrál střet polského kamiónu s pendolinem, probíhaly za plného provozu stavební úpravy. V době, kdy se sem před 25 lety blížil v plné rychlosti rychlík z Ostravy do Prahy, vjel do kolejiště parní válec.

Foto: Petr Sznapka, ČTK

Srážka pendolina s kamiónem si vyžádala dva lidské životy.

Článek

Při střetu s rychlíkem se tehdy stavební stroj vzňal a řidič v něm uhořel, řada cestujících byla zraněna. Několik prvních vagónů po střetu vykolejilo a zpřelámalo sloupy v okolí. Jeden z vagónů zůstal ležet kolmo k trati. Škoda se vyšplhala na mnoho miliónů.

O jedné z největších, ale již zapomenutých železničních nehod média dosud mlčela.

Nehoda se ale skutečně stala a ve světle aktuálních událostí se tak ukazuje, že se přejezd stal zřejmě nejnebezpečnějším v zemi. Žádný jiný přejez v Česku takovou bilanci - dvě velmi tragické nehody s tak velkou škodou - ještě asi nemá.

BEZ KOMENTÁŘE: Prohlédněte si zdemolované pendolino zevnitřVideo: Aleš Honus, Právo

„Je to tak, tu nehodu jsem tehdy viděl na vlastní oči. Rychlík narazil do válce, který upravoval prostor mezi závorami. I přesto, že to mělo přísné technologické postupy, stala se tam tak těžká nehoda, na kterou se ale postupem času téměř zapomnělo,“ řekl starosta Studénky Lubomír Šobich (Studeňáci pro Studénku).

Dodal, že už v 80. letech se hovořilo o tom, jak lépe tento frekventovaný přejezd zabezpečit a zda místo něj nepostavit nadjezd. Přejezd je dnes podle něj opravdu špičkově zabezpečen, nebezpečný je ale hustým provozem a nedisciplinovaností řidičů.

BEZ KOMENTÁŘE: Chodci šli ve Studénce na červenou přes přejezd, zadržela je policieVideo: Pavel Karban, Právo

Podle starosty je tedy namístě zabývat se prevencí případné další nehody, třeba i vybudováním dalšího nadjezdu nad železničním koridorem. „Město nyní vyvine iniciativu jak vůči správním orgánům, tak vůči státu a SŽDC. Výstavba nadjezdu by jistě nebyla levnou záležitostí, ale když spočítáme škodu, která vznikla, tak za ty peníze by se určitě dal nadjezd postavit,“ dodal Šobich.

Bude to problém

Problém je ale v tom, že za přejezdem je ostrá zatáčka, takže nadjezd by musel stát jinde. A je otázka, zda lze takové místo v husté zástavbě a v sousedství chráněné krajinné oblasti najít.

Jeho vybudování by lidé bydlící nedaleko místa tragédie přivítali. „Řidiči přejezd velmi často zkoušejí přejet, i když blikají světla. Kdyby se zde postavila policejní hlídka, bylo by to místo s rekordním počtem vybraných pokut,“ řekl jeden z místních.

Největší problém je v tom, že koridor mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě patří k nejfrekventovanějším v zemi a denně zde projede několik desítek vlaků. Závory tak zde padají několikrát za hodinu. „Když jedu těmi místy, tak se vždy hrozím toho, že zde zůstanu stát. Někdy to bývá i na čtvrt hodiny,“ řekl muž, který tudy projíždí velmi často.

Nedisciplinovanost řidičů prokazuje i vyšetřování středeční nehody. „Z videozáznamu, který máme k dispozici, vyplývá, že ještě před kamiónem zde přejelo minimálně jedno auto, když už svítila výstražná signalizace,“ řekl kriminalista Radim Wita, který vede vyšetřování nehody.

Výběr článků

Načítám