Článek
Do konce letoška se objeví také na trase Praha – Kolín – Kutná Hora, takže pohodlnějšího cestování by si měli užít lidé ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.
Ředitel pražského organizátora dopravy Ropid Petr Tomčík připomněl, že nové moderní vlaky na kralupské trati nahradí část dvoupodlažních CityElefantů, které organizace využije na potřebnějších tratích z metropole do středních Čech. „Díky zdvojování jednotek nabídneme ve špičkách více míst než nyní, a mimo špičky naopak pokryjeme poptávku efektivněji,“ ujistil.
Souprava v červeno-šedých barvách Pražské integrované dopravy, která v sobotu zaparkovala u prvního nástupiště benešovského nádraží, je první z 22, které objednal Středočeský kraj. Ty podle středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4950 míst. Nové jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí.
Fandy železnice, kteří do Benešova dorazili, nový spoj nadchnul. Hlavně děti zuřivě fotily venku i uvnitř a přemýšlely, kam a kdy s ním vyrazí na výlet. „Ten je super,“ hlásil asi pětiletý klouček svému otci, když soupravu vonící novotou prošli. „Krása,“ hodnotil stručně Petr, jenž dorazil z Prahy, mezitím, co chystal fotoaparát, aby pořídil další snímky do alba.
Maximální rychlost nových vlaků činí 160 km/h. Od těch pro jiné regiony se odlišují interiérem, kde je vyšší počet míst 1. třídy. U RegioPanterů pro Pražskou integrovanou dopravu se nacházejí v oddílech za stanovištěm strojvedoucího a nabízejí šestnáct míst k sezení, což je dvojnásobek oproti ostatním jednotkám stejné řady. Celkem je v RegioPanteru 225 míst k sezení.
Na prvním nástupišti stál také nový vlak RS1, který v příštích třech letech vyrazí na regionální neelektrifikované tratě. Například z Benešova do Vlašimi, z Benešova přes Olbramovice do Sedlčan a z Olbramovic do Tábora.
Podle náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety státní dopravce letos plánuje největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od vzniku Českých drah. „Nasadíme zhruba 440 jednotlivých vozidel, která nabídnou přes 22 tisíc moderních míst k sezení v nových, klimatizovaných vlacích vybavených pro pohodlné bezbariérové cestování osob na vozíku, s palubní sítí Wi-Fi nebo s možností využívat a dobíjet cestovní elektroniku během jízdy,“ vzkázal cestujícím.
Velká část vozidel podle něj míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityElefant a RegioPanter v Pražské integrované dopravě tak překročí devadesát kusů a cestujícím nabídnou téměř 27 tisíc míst k sezení.
Do Prahy každý den dojíždí za prací téměř 300 tisíc lidí. Pro zvládnutí takového náporu je podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) stěžejní, aby co nejvíc z nich využívalo příměstskou veřejnou dopravu.
„Investice do veřejné dopravy zásadním způsobem zvyšují její atraktivitu, a proto v nich budeme pokračovat i nadále, ať už se jedná o nákupy moderních dopravních prostředků, nebo výstavbu nové infrastruktury například v podobě nových tramvajových tratí nebo metra D,“ uvedl Hřib.