Článek
Podle plánů neměl v roce 2020 překročit počet osob zemřelých v souvislosti s dopravními nehodami 333. Ve reálu však na tuzemských silnicích zemřelo 460 lidí, a to přesto, že v souvislosti s epidemií covidu byla intenzita dopravy i nehodovost spíše nižší.
„Současným hlavním strategickým cílem je snížení počtu usmrcených osob v roce 2030 na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy pod 269 osob ročně. Aktuální vývoj však k plnění tohoto cíle nepřispívá,“ konstatoval NKÚ.
Nejenomže v prvním čtvrtletí letošního roku neubylo mrtvých na silnicích, ale bylo jich dokonce nejvíce od roku 2015. Podle kontrolorů je tak spíše nepravděpodobné, že by se podařilo v roce 2030 cílů dosáhnout.
NKÚ: Příspěvkové organizace si kupovaly služby, které měly poskytovat samy
Podle statistik zemřelo v letech 2011–2022 při nehodách 6 803 osob a dalších 28 821 lidí bylo těžce zraněno. V roce 2022 při nehodách zemřelo 454 lidí a 1 734 utrpělo těžká zranění. Ekonomické ztráty pro ČR v důsledku nehod byly v roce 2022 odhadnuty na 135 miliard korun, což odpovídá zhruba 2,2 procenta tuzemského HDP.
Na povinné přilby nedošlo
NKÚ se zabýval i dílčími opatřeními, o jejichž zavedení se uvažovalo – zavedení povinného nošení přilby pro cyklisty a zavedení alkolocku, tedy zařízení blokujícího nastartování vozidla podnapilým řidičem.
Ministerstvo dopravy od obou návrhů upustilo, byť podle jeho propočtů mohlo používání přileb snížit smrtelná zranění na kole až o 65 procent a vážných zranění až o 69 procent. V letech 2017–2022 přitom zahynulo při dopravních nehodách celkem 184 cyklistů bez přilby.
Zavedení alkolocku ministerstvo odmítlo s poukazem na to, že nejde o obvyklou praxi v zemích EU.
NKÚ zároveň kvitoval instalaci dopravního značení, které má na dálnicích zabránit jízdě v protisměru. Zatímco v roce 2019 bylo evidováno 215 případů, v roce 2022 to bylo již pouze 95 případů. Na druhou stranu další rizika byla podle kontrolorů ze strany Ředitelství silnic a dálnic odstraňována pomalu.