Článek
"Zcela nově budou řidiči od 22. srpna muset počítat s tvrdým postihem za chybějící, zakrytou, nečitelnou nebo jinou než přidělenou registrační značku. Za to bude roční zákaz řízení a pokuta až 10 tisíc korun," řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.
Vítanou změnou naopak je, že pokuta až 50 tisíc korun přestane hrozit cyklistům a ostatním řidičům, kteří sami sobě způsobí při nehodě újmu na zdraví. Řidič, jenž zraní sobě blízkého člověka, se na přání postiženého bude moci vyhnout trestu. A Česká pošta přijde také o výjimku, která jejím vozům umožňovala zastavit i tam, kde je to pravidly zakázáno.
MD připouští, že vzhledem k tragickému vývoji nehodovosti v ČR by byly potřebné mnohem zásadnější změny motoristické legislativy. Vždyť za letošních prvních sedm měsíců zemřelo na silnicích 612 lidí, o pětinu více než za stejné loňské období. Jen za uplynulý víkend zahynulo při dopravních nehodách 13 lidí. Přitom od 1. července 2006 je v Česku zaveden bodový systém postihu neukázněných řidičů, který měl počet mrtvých podstatně snížit.
Co se od 22. srpna změní v pravidlech |
Za neoprávněné stání na parkovišti pro invalidy už nepůjde udělit roční zákaz řízení. Zůstane však pokuta až 10 000 Kč. |
Pokuta až 50 000 Kč už nebude hrozit cyklistům a ostatním řidičům, kteří sami sopbě způsobí při nehodě újmu na zdraví. |
Zruší se výjimka pro řidiče poskytující poštovní služby. |
Za chybějící, zakrytou, nečitelnou či jinou než přidělenou registrační značku bude roční zákaz řízení a pokuta až 10 000 Kč. Body se za to ale udělovat nebudou. |
Řebíček chce znát Červíčkovy názory
Na otázku, co s tím hodlá MD dělat, odpověděl Hanzelka: "Začneme s přípravou velké novely zákona o provozu na silnicích. Počkat ale ještě musíme na bilanci nehodovosti za oba prázdninové měsíce."
Ministr dopravy Aleš Řebíček se chce co nejdříve sejít s novým šéfem dopravní policie ČR Martinem Červíčkem, který 17. srpna vystřídal v této funkci Zdeňka Bambase. Dopravní policie totiž už vypracovala vlastní návrh změn v motoristické legislativě. V září pak MD ustaví odbornou komisi, v níž kromě ministerských úředníků budou zástupci policie, autoškol, silničních dopravců i dopravní experti z vysokých škol.
"Není vyloučeno, že v příštím roce předloží Řebíček vládě návrh zcela nového zákona o provozu na pozemních komunikacích," uvedl Hanzelka.
Na dotaz, zda MD nadále uvažuje o takových kontroverzních změnách, jako je neomezená rychlost na vybraných dálničních úsecích, či zvýšení hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu z 12 na 18 bodů, Hanzelka odpověděl:
"Neopouštíme nic, ale nejprve to musí důkladně posoudit zmíněná komise."
Potíže s výmluvami na osobu blízkou
Největší podíl na vážných dopravních nehodách i udělených bodech mají mladí řidiči s krátkou praxí za volantem. MD proto uvažuje o zavedení řidičáku na zkoušku. Ten by obdrželi absolventi autoškol jenom na dva roky. Definitivu by pak získali pouze v případě, že ve zkušebním období neporuší často dopravní předpisy.
MD chce rovněž dosáhnout, aby se řidiči nemohli vyhýbat postihu tvrzením, že vůz neřídili oni, ale osoba jim blízká.
"Budeme to konzultovat s Ústavním soudem. Například policie navrhuje, aby statut osoby blízké zůstal jen pro trestné činy, a za běžné dopravní přestupky byl při nezjištění řidiče postihován vlastník vozidla," informoval Hanzelka.
Ministerstvo dopravy se ovšem netají tím, že velká novela zákona o provozu na silnicích bude během na dlouhou trať. S opravdu zásadními změnami motoristické legislativy lze tedy reálně počítat nejdříve v roce 2009.