Článek
To se ukázalo jako důležité při nedávných záplavách, kdy byly řeky rozvodněné a pro lodě nebezpečné. Spousty z nich se neměly kam ukrýt. „Vznikne tady prostor, kam se budou moci uchýlit plavidla z okolí před velkou vodou. Jiná přístaviště, například v Kolíně, poslouží jen ke krátkodobému stání, ale nemají ochrannou funkci,“ řekl Novinkám ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.
„Při povodni je potřeba, aby se plavidla uchýlila buď na břeh, nebo do takovýchto ochranných přístavišť, která jsou obvykle mimo plavební dráhu, jako tady. Na Labi nebo Vltavě je jich nedostatek. Každý rok přibývá plavidel a je třeba, aby všechna mohla bezpečně přečkat povodeň,“ doplnil ředitel Fojtů.
Více než šedesát metrů dlouhé plovoucí molo vznikne v zátoce řeky Labe přímo pod nymburskými hradbami. Za běžných podmínek tady může bezpečně přistát a najít zázemí až čtrnáct malých, maximálně dvacetimetrových rekreačních lodí, které tu mohou zdarma trávit až 48 hodin. „K dispozici tady budou mít přípojku na elektrický proud a také přípojku na pitnou vodu, kterou mohou doplnit tanky na palubě,“ dodal mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Lodí i plaveb přibývá
Primárně mají tato mola sloužit k rekreaci. „Vloni se otevřelo pět takových přístavišť, další budou v Brandýse nad Labem nebo Kolíně. Chceme dostat rekreační plavbu na určitou úroveň a podpořit plavbu na českých řekách. Je to stále atraktivnější způsob trávení volného času,“ mínil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), což potvrdila i Státní plavební správa. Podle její ředitelky Kláry Němcové každoročně přibývá registrovaných plavidel i lidí, kteří mají zájem udělat si zkoušky na vůdce malého plavidla. Plavidel nyní registrují 22 tisíc a vůdců malých rekreačních plavidel je kolem 60 tisíc.
„Každý rok přibudou tři až čtyři tisíce držitelů oprávnění a lodí přibývá v řádu vyšších stovek, tedy kolem sedmi až osmi stovek. Zájem je pořád stoupající, čísla rostou,“ potvrzovala Klára Němcová.
Nehody nejsou fatální
Jak roste zájem o rekreační plavbu, tak je také třeba zajistit na řekách nějaký řád. Během hlavní plavební sezony Státní plavební úřad zvládne zkontrolovat asi 1200 plavidel. „Z toho se vygeneruje asi čtvrtina přestupkového jednání. Letos to bylo hodně ovlivněno povodní. Výrazně vzrostl přestupek neodklizení plavidla do chráněného místa,“ upozornila Němcová.
Tři a půl roku trvající plavba kolem světa započala. Porodním obtížím navzdory
Dalším častým přestupkem bývá například neschválená technická způsobilost lodě. Jako na silnicích, tak i na řekách občas dochází i ke kolizím. „Ročně jich je obvykle dvacet až třicet, letos jich bylo jen dvanáct a vyjímal se covidový rok 2020, kdy hodně lidí zůstávalo na prázdniny v Čechách, tak bylo pětatřicet nehod. Většina příčin nehod je nezvládnutí situace, někdo nezvládne manévr přistávání, manévr odplouvání nebo potkávání,“ upřesnila ředitelka plavební správy, podle níž ale následky nehod nebývají nijak závažné.
Nymburské přístaviště má být hotové do jara 2025 a jeho výstavba vyjde na 29 milionů korun.