Hlavní obsah

Na přejezdu pro cyklisty kola přednost nemají

Právo, Ludmila Žlábková

Skřípění brzd a nadávky. Naštěstí jen nevybíravou slovní konfrontací skončilo setkání cyklisty a osobního vozu na královéhradecké Pospíšilově třídě. Rušnou čtyřproudou silnici tu protíná cyklostezka, označená nepříliš užívanou dopravní značkou Přejezd pro cyklisty.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Článek

„Ten chlapík na kole si prostě myslel, že se tu kvůli němu zastaví doprava, že má přednost jako chodec na přechodu, a vlítnul do silnice jak blázen. Myslím, že měl pěkné štěstí, že to auto dodržovalo padesátku, takže stihlo zastavit,“ míní svědek události Martin Zahradníček.

Nevědí, co značka znamená

I když policejní mluvčí Ivana Ježková Právu uvedla, že v posledních měsících nemuseli policisté na východě Čech řešit dopravní nehodu cyklisty s automobilem, k níž by došlo na přechodu pro chodce či právě na přejezdu pro cyklisty, k drobným incidentům občas dochází.

„Někdy to je i nedostatečnou osvětou. Skutečně existuje dopravní značka Přejezd pro cyklisty, velmi podobná Přechodu pro chodce. V modrém čtverci je však místo pěší postavičky cyklista sedící na kole,“ potvrdil Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

„Problém je v tom, že možná i touto podobností obou značek si hodně cyklistů analogicky vykládá i její význam. Tedy že na takovém přejezdu mají cyklisté přednost před auty jako chodci na přechodu. Ale tak tomu není,“ upozornil Vacek.

„Zákon říká, že cyklista nesmí ohrozit a omezit řidiče. Jedete po cyklostezce, auto vám bude křížit cestu, tak mu musíte dát přednost. Ovšem ve chvíli, kdy již je cyklista v prostoru přejezdu, a teprve poté přijede automobil, nesmí kolo ohrozit,“ vysvětlil dikci zákona Vacek.

Ohrožují chodce

Přejezd pro cyklisty se na pozemní komunikaci vyznačuje často v návaznosti na cyklostezky či stezky pro chodce a cyklisty, případně v místech s frekventovaným provozem cyklistů.

„Pozor ale, když jedou cyklisté po cyklostezce, která před silnicí končí a následuje přechod pro chodce. Často pokračují v jízdě, což je nebezpečné. Nejen že v takovém případě jim řidič není povinen dát přednost, neboť nejsou chodci, ale také ohrožují skutečné chodce. Přechod je pouze pro chodce a oni jsou v tu chvíli řidičem nemotorového vozidla,“ upozornila mluvčí hradecké městské policie Eva Kněžourová.

„Když se k přechodu pro chodce blíží cyklista na kole, nemá přednost jako chodec,“ potvrdil její slova Robert Vacek.

Cyklisté proti řidičům

„Jakmile ale sesedne, je řidič povinen mu přednost dát. Problém trochu nastává, neboť zákon přesně nedefinuje, jak se vede kolo. Vzhledem k tomu, že z principu je jízda, když sedíte na sedle a šlapete, vedení kola je tak vše ostatní, kde nesedíte a nemáte nohy na šlapkách,“ usmál se Vacek.

Zvyšující se dopravní ruch zejména ve velkých městech proti sobě často staví motoristy a cyklisty. Obě skupiny se vzájemně osočují z nerespektování a zvýhodňování těch druhých.

„Základem bezpečného chování v dnešním stále stoupajícím provozu je ohleduplnost a předvídavost. A samozřejmě dodržování pravidel. Není proto na škodu si je občas zopakovat a přečíst si, co která značka znamená. I proto, že zákon občas prochází novelizacemi,“ upozornil Robert Vacek.

A protože dnešní mladí cyklisté jsou budoucí motoristé, snaží se být členové Autoklubu aktivní i vůči této skupině účastníků silniční dopravy.

„Pro malé cyklisty připravujeme například aplikaci, která je provede základy cyklojízdy. Už i děti na základní škole dnes mají svůj chytrý telefon. Jak to není elektronické a nehýbá se to, pak to není pro děti zajímavé,“ vysvětluje Vacek, proč volí tuto formu osvěty.

Výběr článků

Načítám