Článek
Právě členové spolku Za klidný život v obci Nová Ves schůzku iniciovali. „Chceme povzbudit co nejvíce lidí a dát dohromady co nejvíce nápadů a připomínek, aby nám pomohli v boji. To bylo smyslem jednání,“ zdůvodnila Hogerová.
Shrnula také základní argumenty, jež opakovaně zaznívaly během debaty od zhruba stovky obyvatel.
„Máme pocit, že to jako obec ze všech dotčených nejvíc odneseme. Nechceme, aby továrna byla tak blízko zástavbě. Letecká záchranka se také podle plánu posune a bude v podstatě na dosah obci, ať je uprostřed areálu. Hodně nás také trápí, že vzniknou dva sjezdy, jeden dočasný kvůli výstavbě gigafactory, druhý jako obslužný pro areál. Prosazujeme pouze jeden,“ vyjmenovala.
Proti rušení letiště Líně se protestovalo i v Ruzyni
Spolek se plánuje zúčastnit všech řízení, včetně posudků na vliv životního prostředí EIA a SEA, a podat připomínky ke změnám územního rozvoje Plzeňského kraje.
„Kdyby stát vyvlastnil pozemky, které na letišti obec má, budeme se bránit právní cestou,“ podotkla Hogerová. Připomněla, že v Nové Vsi platí referendum, které neumožňuje obci poskytnout pozemky pro dálniční sjezd a výstavbu.
Veškeré připomínky následně pošlou investorovi. Jeho zástupci, konkrétně Škoda Auto, která do koncernu spadá, se debaty zúčastnili.
Ředitel pro vnější vztahy Škody Auto Michal Kadera nabídl obci veškeré problémy znovu probrat. „Projekt je extrémně náročný, nejenom finančně. Normálně se připravuje dva tři roky,“ přiznal.
Volkswagen může potřebovat na rozhodnutí o gigafactory víc času, říká šéf Škody
Podle něj je nešťastné, že vláda v posledních dvaceti letech nevytvořila v tuzemsku strategickou průmyslovou zónu, která je nutná.
Fialův kabinet investici za 120 miliard prosazuje. Opakovaně ji označuje za klíčový pro automobilový průmysl. „Volkswagen se rozhodne zhruba v červnu,“ nastínil Kadera.
Verdikt od investora měl padnout už koncem loňského roku, ale kvůli dramatickému růstu cen energií ho ještě odložil. Vybírá mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem.
Pokud si nakonec zvolí Líně, vznikne tady továrna pro přibližně 4000 zaměstnanců, přičemž asi polovina z nich by měla přejít z Mladé Boleslavi, potvrdil Kadera.
„Použité technologie budou ty nejmodernější a nejlepší. Počítáme asi s tisícovkou robotů. Co se týče zaměstnanců, půjde o vysoce kvalifikované lidi, ne agenturní pracovníky,“ ubezpečil. Doplnil, že továrna by se měla budovat na tři etapy, výroba by měla začít v roce 2027.