Článek
První tři soupravy už vyjely v pondělí. „Celkem jich bude deset a dopravce je nasadí do listopadu,“ nastínil krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN).
Lidé se s nimi mohou svézt na linkách z Plzně do Žihle, Bezdružic a Radnic, dále z Rokycan do Nezvěstic a také ze Železné Rudy do Klatov. „Tyto vlaky nabídnou vyšší komfort, spolehlivost a ekologičtější provoz, což výrazně zlepší kvalitu regionální dopravy v západních Čechách,“ shrnul generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Doplnil, že s Plzeňským krajem mají velmi dobré vztahy. Pendlují tady elektrické soupravy RegioPanter, k nimž přibudou právě RegioFoxy. Ty mají motor z dílny Rolls-Royce.
Ideální pro lokálky
Čížek řekl, že soupravy jezdí maximálně 120kilometrovou rychlostí. Jsou tak ideální právě pro lokálky. „Na uvedených tratích se ani tak rychle nejezdí. Soupravy často zastavují, na trase jsou železniční přejezdy,“ sdělil.
RegioFoxy jsou bezbariérové a klimatizované. „Budou moci využívat nejnovější generaci šetrných syntetických paliv, takže splní nejpřísnější emisní normy,“ doplnil náměstek. Souprava má 115 míst a měří 45 metrů. Pojme osm jízdních kol, tři kočárky a dva invalidní vozíky. Oproti tomu RegioPanter je o deset metrů delší a vejde se sem o třicet pasažérů víc.
Čížek připomněl, že v drtivé většině míst Plzeňského kraje už jezdí nové či repasované soupravy. „Například trasu z Horažďovic do Sušice zajišťuje GW Train Regio, ale má repasované vlaky, které už disponují klimatizací a dalšími náležitostmi,“ zmínil.
Bateriové vlaky za pět let
Poslední rest má hejtmanství na Plzeňsku. „Tam chceme výměnu udělat do pěti let, ovšem už rovnou na bateriové vlaky. Dodací lhůta je v tomto případě delší,“ vysvětlil Čížek. Kraj hradí dopravci ze svého rozpočtu na jeden kilometr kompenzaci zhruba 190 korun. Roční náklady na zajištění obslužnosti na železnici přesahují miliardu korun.
České dráhy objednaly od polské společnosti PESA celkem 106 RegioFoxů. Letos jich do provozu nasadí skoro 60, z toho deset bude právě pro Plzeňský kraj.