Hlavní obsah

Na piloty stíhaček F-35 je nával studentů

Na rozdíl od ostatních jednotek si armádní letectvo na nezájem budoucích pilotů nemůže stěžovat. Na Univerzitě obrany v Brně, která vychovává nové důstojníky, zažívají nával na obor vojenský pilot. Přihlásil se skoro desetinásobek adeptů, než kolik je míst.

F-35 v OstravěVideo: Denisa Doležalová, Právo

Článek

Důvodem je hlavně to, že mladé lidi láká nová technika. Armáda modernizuje a piloti vrtulníků už dnes létají s novými americkými stroji Bell a stíhací letci si budou výhledově zemi prohlížet z kokpitu neviditelného letounu F-35.

Do ročníku, který nastoupí do školy v září, univerzita přijala osmnáct budoucích vojenských letců a pět studentů na pozici dispečera řízení letového provozu. Podle mluvčí univerzity Veroniky Černé se do nového studijního programu – Vojenský letový provoz - přihlásilo 192 zájemců. „Je o něj největší zájem ze všech, ale kdo chce uspět, musí splnit nejpřísnější zdravotní požadavky, které přezkoumá Ústav leteckého zdravotnictví,“ řekla Novinkám Černá. Síto, kterým musí studenti projít, je dost husté, protože piloti musí být úplně zdraví, psychicky odolní a dostatečně bystří.

Univerzita letos na podzim přivítá celkově 382 nových studentů, kteří se zapíšou do řady bakalářských, magisterských i doktorských oborů. Část čerstvých adeptů vojenského řemesla podle Černé nastoupila už na přípravný kurz do výcvikového centra ve Vyškově.

Obrana nakupuje jak o život, zakázek má za půl bilionu

Domácí

Kdo bude pilotovat stíhačku, kdo dopravní letoun nebo helikoptéru, se teprve rozhodne. „Rozdělení na jednotlivé typy letecké techniky proběhne v prvním ročníku podle stanoviska Ústavu leteckého zdravotnictví, potřeb armády a úspěšností jednotlivých studentů při studiu,“ dodala mluvčí.

Armáda spěchá, doba studia se zkrátí

Dosud letci i dispečeři studovali magisterské pětileté studium, ale od letoška bude stačit bakalářský diplom a třiapůlletý kurz. Důvodem je, že armáda potřebuje výcvik leteckého personálu urychlit kvůli nákupu nových strojů. „Je to proto, abychom ty lidi dostali do praxe co nejdříve. Je ale potřeba započítat další dva tři roky v Centru letecké přípravy v Pardubicích, a proto dříve než za šest let piloty nezískáme,“ řekl Novinkám bývalý šéf vojenského letectva Petr Hromek, který byl jmenován šéfem celého projektu F-35.

Podle loni podepsané smlouvy s vládou USA získá česká armáda 24 stíhaček F-35 a zaplatí za ně 150 miliard korun, z toho 44 miliard půjde na přestavbu letiště v Čáslavi.

Ostrý výcvik začne až v roce 2029 v USA na strojích přímo vyrobených pro českou armádu. „Výrobce letounu Lockheed Martin nám ale nabídl výcvik na simulátorech a od příštího roku tam začnou někteří piloti jezdit, aby se s letounem seznámili,“ poznamenal Hromek. První várka pilotů se bude rekrutovat ze stíhačů gripenů a L-159. „Další vlny pilotů půjdou přímo z Univerzity obrany,“ podotkl bývalý pilot sovětských stíhaček MiG.

Pro armádu bude nejsložitější přechodné období od roku 2031, kdy přiletí první F-35, do roku 2035 - do té doby budou létat i gripeny a L-159. Nyní je na čáslavské základně 38 letounů -14 gripenů a 24 L-159 - a po roce 2035 se budou technici starat jen o 24 amerických strojů.

Armáda už shání piloty pro F-35

Domácí

Výběr článků

Načítám