Článek
Diváci se tak letos aspoň snažili sledovat letadla mimo letiště ze zahrádek restaurací, u silnic, z polí či projíždějí kolem letiště na kole. Ostatní mohou leteckou show sledovat na internetu či v České televizi, kde je akce vysílána živě.
Letos tak byly Dny NATO zahájeny v poloprázdném areálu seskokem parašutistů české armády, po kterém následoval slavnostní ceremoniál. V rámci něj bylo oceněno několik stovek vojáků, policistů, hasičů, zdravotníků a dalších členů bezpečnostních sborů za jejich nasazení při nouzovém stavu letos na jaře.
V neděli dopoledne pak proběhne ocenění dalších lidí z bezpečnostních složek.
Organizátoři si na oba dny připravili čtyři hodiny různých ukázek na zemi i ve vzduchu.
Například společnost Aero Vodochody představila nový letoun L-39NG, který čerstvě splnil oficiální podmínky pro mezinárodní letový provoz. Dvoumístný proudový letoun L-39NG bude sloužit jako cvičný podzvukový letoun i jako lehký bitevník, má navázat na legendární stroj Aero L-39 Albatros.
„Doufám, že akci bez diváků zažijeme jen jednou za 20 let a už se nebude opakovat,“ posteskl si Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000, jenž je hlavním organizátorem akce, kterou letos kvůli pandemii nebylo vůbec jednoduché zorganizovat. „Budeme rádi, když tento ročník skončí vyrovnaným rozpočtem,“ zkonstatoval Pavlačík.
V sobotu si lidé u obrazovek mohli prohlédnout například dopravní letoun Airbus A400M německého letectva, který simuloval tankování paliva ve vzduchu, či show mistra světa v Red Bull Air Race Martina Šonky a pilota stíhacího letounu Gripen Ivo Kardoše.
Na zemi se zase odehrála rekonstrukce bojů o Štítinu, chytala se skupina pašeráků i zasahovalo proti fotbalovým chuligánům. Na programu bylo i představení vzdušných sil ze Slovenska, Maďarska, Polska, Švédska, Rakouska a Ameriky.
Bohužel nepřiletěl americký strategický bombardér B-52 Stratofortress, a to kvůli závadě na tankeru KC 135, který měl doplnit palivo při letu.