Článek
„Jsme svědky historické události, protože v České republice určitě a věřím, že i v Evropě, je to poprvé, kdy bezpilotní letadlo těchto rozměrů přistálo na civilním letišti v podstatě za skoro bych řekl normálního provozu,“ řekl provozní ředitel společnosti Letiště Ostrava Michal Holubec.
Pracovali na tom roky
Prozradil, že zástupci společnosti Jagello 2000, která je hlavním organizátorem každoroční akce Dny NATO v Ostravě, pracovali na přistání bezpilotního letounu několik let. Přípravy pro úterní přistání, pobyt několik desítek minut nastartovaného stroje na ploše letiště a odlet byly v řádech několika měsíců.
„Museli jsme zejména ve spolupráci s Řízením letového provozu a s Úřadem pro civilní letectví nastavit postupy,“ poukázal s tím, že MQ-9 Reaper se v podstatě chová jako každé jiné standardní letadlo.
Přehlídka jednoty a síly. Začíná největší letecké cvičení NATO v historii
„Včetně komunikace, včetně toho, že posádka vidí kolem sebe. Nicméně v současné době platná legislativa neumožňuje společný provoz bezpilotních a pilotovaných letadel. Z toho pohledu to byla opravdu průkopnická práce,“ řekl Holubec.
Americké bezpilotní stroje běžně operují z vojenských základen v Polsku či Rumunsku. Nyní se budou účastnit cvičení NATO, do něhož se zapojí 250 letounů a více než 10 000 vojáků z 25 členských zemí.
Letoun o hmotnosti přesahující dvě tuny má rozpětí 20 metrů a pohání jej turbovrtulový motor. Dolet přesahuje 1800 kilometrů a ve vzduchu vydrží až 30 hodin.
Armády budou cvičit kolektivní obranu na taktické i operační úrovni v případě napadení některého z členských států Aliance.
České letectvo zastoupí šestice letounů Gripen a specialisté 26. pluku velení, řízení a průzkumu pro řízení leteckých soubojů ve vzdušném prostoru ČR nebo při výcviku tankování za letu.
Do Ostravy reapera doprovodil transportní letoun C-17 Globemaster III.