Článek
„Peníze půjde použít na železniční tratě a jakékoli silnice s výjimkou těch místních,“ upřesnil Stanjura. Zmíněných 1,3 miliardy korun se vyčlení z rezervy Státního fondu dopravní infrastruktury. Vlastníci komunikací se na něj mohou se žádostí o peníze obracet hned poté, co vyčíslí škody.
„Stát upřednostní žadatele, kteří přijdou nejrychleji, aby mohly být škody odstraňovány co nejdříve,“ prohlásil v té souvislosti Stanjura. Celkové povodňové škody na železnici zatím nelze přesněji stanovit, Stanjura je ale odhaduje na stovky miliónů korun. Podobné výše dosáhnou podle něj škody na dálnicích a silnicích.
Někde neprojely ani autobusy. V železniční dopravě způsobil včera největší problémy výpadek bezpečnostního systému kolínského nádraží, jenž notně zkomplikoval dopravu na této páteřní trati. Po několika hodinách byl systém opraven a rychlíky zde opět mohly projíždět rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Ještě včera po poledni však vlaky stály na dvanácti regionálních tratích. Na devíti z nich zajišťovala přepravu cestujících náhradní autobusová doprava. V okolí zbývajících tří tratí byla ovšem situace tak kritická, že neprojely ani autobusy.
„Například trať Kunčice nad Labem–Pilníkov byla zavalena bahnem. Mezi Jílovým u Prahy a Zbraslaví se na koleje sesul svah. Tratě Kouřim–Pečky, Vyšší Brod–Loučovice i Číčenice–Temelín byly zaplaveny a na některé další úseky popadaly stromy či je velká voda podemlela,“ informovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.