Hlavní obsah

Na nové dálnici D4 budou řidiči pod neustálým dohledem dvou stovek kamer a několika radarů

ČR

Sotva řidič vjede na nové úseky dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, bude permanentně pod dohledem kamer. A také bude moci být na několika úsecích měřena jeho rychlost. Nová dálnice je doslova prošpikována různými čidly a měřiči včetně radarů a vah. Žádná jiná česká dálnice takto bedlivě hlídaná není. Radnice v Písku a Příbrami by tak mohly dostávat velké příspěvky do rozpočtů z pokut.

Foto: Lucie Kándlová, Novinky

Na novém úseku dálnice D4 jsou instalovány téměř dvě stovky kamer, radary na měření rychlosti i váhy nákladních aut a spousty dalších čidel.

Článek

Jak už Novinky a Právo dříve informovaly, bude zde téměř dvě stě kamer a několik radarů. Dálnice D4 vede od Prahy do jižních Čech. Úsek 47 kilometrů zhruba mezi Příbramí a Pískem nyní dokončuje v rámci prvního privátního projektu při stavbě české dálniční sítě konsorcium Via Salis.

Foto: Via Salis

Mimoúrovňová křižovatka na novém úseku dálnice D4 u Těchařovic a odbočky k orlické přehradě

„Dálnice D4 je vybavená technologiemi nadstandardně. Patří k nim kamerový dohled 195 kamer, který pokryje sto procent dálnice i přilehlých oblastí, celkem 48 SOS tísňových telefonů,“ sdělila Novinkám a Právu mluvčí konsorcia Daniela Pedret.

Dále je na dálnici zařízení umožňující úsekové měření rychlosti, vysokorychlostní váhy, deset meteostanic a tři desítky dalších informačních panelů a další technická zařízení. Výsledky všech měření směřují do operačního centra konsorcia, které má zodpovědnost za nepřetržitý monitoring. Jedná se hlavně o data z meteostanic použitelná třeba pro údržbu v zimních měsících nebo záznamy o nehodě, kolonách a dalších situacích ovlivňujících plynulost provozu a vyžadujících zásah správy dálnice, což bude právě konsorcium Via Salis.

Nepřetržité měření

Co se týká měření rychlosti, dálnice je vybavená zařízením pro úsekové měření. „Na trase bude celkem osm míst v každém směru, kde bude možné úsekově měřit rychlost. Zároveň jsou již instalovány vysokorychlostní váhy, které mohou kontrolovat přetížení kamionů,“ uvedla Pedret. Podle ní má konsorcium podle smlouvy na starosti instalaci a zajištění nepřetržitého provozuschopného stavu všech zařízení, ale v jakém režimu se bude měření rychlosti a vážení využívat, bude na policii.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Na nové dálnici D4 budou řidiči pod neustálým dohledem.

Technologie umožňuje automaticky zasílat data o naměřených hodnotách rychlosti a registrační značce vozu rovnou na obec s rozšířenou působností, která bude vyřizovat případné pokuty. V tomto případě by to měla být města Písek a Příbram.

„V této souvislosti už máme vyhlášené výběrové řízení na dva administrativní pracovníky, kteří budou data z měření zpracovávat a rozesílat pokuty. V budoucnu se počítá ještě se třetím člověkem na administrativu vážení nákladních vozů,“ potvrdila Novinkám a Právu mluvčí příbramské radnice Eva Švehlová. Příbram má zajišťovat vyřizování přestupků od Hájů po Lety, Písek od Letů na jih.

Milionové náklady by mohly pokrýt pokuty

„Řešení tisíců přestupků nezvládne město zajistit pomocí stávajících úředníků, musí proto přijmout další, kteří budou zajišťovat jen tuto agendu,“ potvrdil také místostarosta Písku Josef Soumar (Piráti). Náklady spojené se zprovozněním nové agendy budou podle písecké radnice kolem čtyř milionů korun, roční provozní náklady by měly dosahovat zhruba 6,6 milionu korun.

Foto: Via Salis

Mapa dálnice D4 mezi Prahou a Pískem

„Vše bude muset uhradit město, Ministerstvo dopravy ČR nám žádný příspěvek neposkytne. Podle praxe z jiných měst předpokládáme, že agenda vysokorychlostního vážení nebude zřejmě zisková, ale agenda úsekového měření rychlosti by měla pokrýt tuto ztrátu i související provozní a technické výdaje a přinést městu v blízké budoucnosti i kýžený zisk,“ doplnil místostarosta.

To radnice, které zpracovávají pokuty z radarů na silnicích, potvrzují. Jeden radar může ročně vydělat několik milionů korun.

Osazení radarů a další techniky na novou dálnici si vyžádal stát. „Zařízení umožňující úsekové měřit rychlosti a váhu nákladních aut jsou součástí projektu D4 již od samého počátku. Jedná se o součást Koncesionářské smlouvy, která byla podepsána před sedmi lety,“ uvedla k původu požadavků na měření Daniela Pedret. Tehdy mělo v gesci ministerstvo dopravy hnutí ANO s Danem Ťokem.

Za dostavbu dálnice zaplatí stát přes 30 miliard korun. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Splácet začne stát po dokončení dálnice. Po 25 letech přejde úsek do majetku státu.

Většina nové D4 je už v provozu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám