Článek
Nové pojetí dálniční sítě, které novela obsahuje, počítá s tím, že část rychlostních silnic bude převedena do kategorie dálnice. Značka „Silnice pro motorová vozidla” by tak nově byla vyhrazena pro komunikace, „na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 kilometrů v hodině (a na vybraných úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, až 130 kilometrů v hodině),” uvedl resort.
„Jedná se o některé stávající úseky rychlostních silnic a nově vybrané čtyřpruhové směrově dělené silnice I. třídy bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí,” plánuje ministerstvo
Řidiči by tak mohli jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině na vybraných úsecích silnic I. třídy již od roku 2016. Nyní je maximální povolená rychlost mimo obec 90 kilometrů v hodině.
Zrychlení schvalování staveb
Novela počítá i s další změnou – že by nejvýznamnější dopravní stavby včetně příslušenství měly statut veřejné prospěšnosti.
„Oproti stávající úpravě by se tak odstranily nežádoucí časové průtahy i pochybnosti o tom, zda např. související stavba (propustek, přeložka inženýrské sítě apod.) konkrétní veřejně prospěšné stavby je také veřejně prospěšnou stavbou,” uvádí ministerstvo. To chce zjednodušit i povolovací procesy důležitých staveb.
Návrh rovněž dává obcím možnost místní úpravou na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel s nejvyšší povolenou hmotností nad 12 tun.
Silnice navržené pro zvýšení rychlosti: |
---|
I/7 Chomutov–Křimov |
I/11 Ostrava–Šenov, |
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1) |
I/13 Karlovy Vary–Ostrov, |
I/13 Most–Bílina, |
I/13 Bílina–Teplice, |
I/14 Liberec–Kunratice, |
I/20 Nová Hospoda (R4)–Písek, |
I/20 Plzeň, přivaděč k D5, |
I/23 Brno, Pražská radiála |
I/26 Plzeň, přivaděče k D5, |
I/27 Plzeň–Sukova –Dobřany, |
I/34 České Budějovice–Lišov, |
I/35 Liberec–Bílý Kostel, |
I/35 Olomouc–Křelov, |
I/37 Hradec Králové–Pardubice, |
I/38 Jihlava, přivaděč k D1, |
I/43 Brno, Svitavská radiála, |
I/44 Postřelmov, obchvat, |
I/48 Nový Jičín–Příbor, |
I/48 Český Těšín, obchvat |
I/50 Brno, Olomoucká radiála |
I/56 Prodloužená Místecká, |
I/57 Semetín–Jablůnka. |
Nové komunikace chystané pro rychlost do 110 kilometrů v hodině: |
S4 Praha–Nová Hospoda (I/20) |
S7 Praha–Slaný–Chomutov–Křimov |
S11 Opava–Ostrava (D1) |
S11 Ostrava (I/59)–Šenov–Havířov–Třinec–Jablunkov |
S12 Praha–Úvaly |
S13 Karlovy Vary–Chomutov–Ústí n. L.–Liberec |
S14 Liberec–Jablonec n. N. (část) |
S20 Plzeň, přivaděč k D5 |
S20 Nová Hospoda (S4)–Písek |
S20 České Budějovice, Písecká radiála |
S21 Františkovy Lázně, obchvat |
S23 Brno, Pražská radiála |
S26 Plzeň, přivaděče k D5 |
S27 Plzeň, přivaděč k D5 |
S34 České Budějovice–Lišov |
S35 Německo–Liberec–Turnov–Jičín–Hradec Králové |
S37 Hradec Králové–Pardubice |
S38 Jihlava, přivaděč k D1 |
S42 Brno, Velký městský okruh |
S43 Brno–Svitavy/Moravská Třebová |
S44 Mohelnice–Šumperk |
S46 Vyškov–Olomouc (Šternberk) |
S48 Bělotín (D1)–Nový Jičín–Frýdek-Místek–Český Těšín–Polsko |
S50 Brno, Olomoucká radiála |
S55 Otrokovice–Uherské Hradiště–Hodonín–Břeclav–Rakousko |
S56 Ostrava (D1)–Frýdek-Místek |
S57 Palačov (S48)–Valašské Meziříčí–Vsetín |
zdroj: Ministerstvo dopravy |