Článek
Od každé atrakce se line jiná hlasitá hudba, kolotočáři hlasitě vyřvávají, ať přijdeme na autodrom, nebo horskou dráhu, do toho všude voní smažené pokrmy a blikají světelné poutače různých atrakcí. Tradiční pouťová atmosféra se vrátila do spodní části holešovického Výstaviště.
Návštěvníci se mohou těšit na české a nizozemské atrakce, jejichž počet letos opět přesahuje 100 stejně jako minulý rok.
„V nabídce jsou dvě obří kola, jedno o výšce 28 metrů a druhé o výšce 50 metrů s uzavřenými kabinkami, centrifuga a další adrenalinové zážitky. Snažíme se vybírat co nejnovější atrakce,“ sdělila Novinkám mluvčí pouti Eva Kočková.

Matějská pouť již tradičně láká na klasické atrakce, jako jsou autodrom, lochneska, hydraulické labutě, střelnice, ruské kolo, strašidelné domy, řetízkové kolotoče a nejrůznější adrenalinové atrakce.
Nechybí ale ani klasiky jako autodrom, hydraulické labutě a různé dětské atrakce, třeba kolotoče, vláčky a skákací hrady.
V zahraniční části jsou hlavně adrenalinové atrakce, jako je výškový řetízkový kolotoč Airborne, Base Jumper a klasicky horskou dráhu Super Mouse a Big Splash.
Ceny atrakcí začínají na 60 korunách. Nejméně vyjdou dětské kolotoče, větší atrakce pak stojí i 150 korun a ty nejdražší i tři stovky.
„Z občerstvení se návštěvníci mohou těšit na klasickou klobásu, langoš, trdelník, palačinky nebo vafle,“ dodala Kočková. Langoš na pouti vyjde na 150 korun podobně jako klobása. Párek v rohlíku se dá pořídit za 50 korun a točené pivo do půl litru za 70.
Převažující chladné počasí nepřilákalo zatím návaly návštěvníků. Podle Evy Kočkové je to ale každý rok stejné. „Na začátku není tak příjemné počasí. Lidé čekají, až bude tepleji. Na zahájení přicházejí návštěvníci v řádech stovek,“ prozradila Novinkám.
Bašta adrenalinových nadšenců
Pouť ale přišla navštívit jako již tradičně sedmadvacetiletá Kateřina z Prahy. „Já se snažím chodit každý rok. Mám ráda adrenalinové zážitky, takže navštěvuji atrakce převážně v zadní části,“ prozradila.

Kateřina si dopřála zážitek na jedné z nejadrenalinovějších atrakcí.
Během první neděle si nenechala ujít jízdu na autodromu, pohled na město z řetízkového kolotoče, který ji vyvezl do výšky padesáti metrů, i jednu z nejšílenějších atrakcí pojmenovanou Best XXL.
„To je něco pro mě,“ přiznala návštěvnice pouti. „Chvilku, když jsem byla hodně vysoko, tak jsem se malinko bála,“ přiznala. Ujít si ale nenechala ani pouťovou tradici, horskou dráhu Cyklon, která se vrátila po sedmi letech.
Dočasný návrat legendy
Horská dráha Cyklon byla více než čtyřicet let lákavou atrakcí pro všechny návštěvníky matějské pouti, kde stála už od roku 1975. V roce 1963 ji vyrobila italská firma S.D.C. a až do revoluce ji provozoval stát.
Ocelovou třináct metrů vysokou a čtyři sta čtyřicet metrů dlouhou horskou dráhu provozovali Štaubertovi na Výstavišti v Holešovicích nejen o pouti, ale po celý rok. Nedaleko své atrakce i žili. Když dostali v roce 2018 výpověď, byl to pro ně šok.
„Dostali jsme výpověď a poté jsme řešili, co s ní bude dál. Dva roky jsme se různě stěhovali. Poté se začalo pracovat na celkové opravě dráhy,“ sdělil Novinkám Jaroslav Štaubert, který dráhu se svým otcem provozuje.
„Konstrukce byla kompletně opískovaná, značná část konstrukce se preventivně vyměnila, máme nové spojovací materiály. Polovinu vozíků jsme zrestaurovali. Udělali jsme nové rozvody a vyměnili motory,“ vyjmenoval provozovatel.

Cena za jedno dvouminutové svezení činí 150 korun, v roce 2017, kdy jezdila dráha v Praze naposledy se lidé svezli za 60.
I přes generální obnovu slibují provozovatelé stejný zážitek z jízdy, jako přinášela dráha dříve. „Lidé tu dráhu skoro nepoznali. Mysleli si, že je úplně jiná, ale když si sedli do vozíku a sjeli si trať, tak říkali, že je to ta samá. Stejně skřípe a vrže,“ dodal Štaubert.
Co se ale změnilo, je místo, kde dráha stojí. Letos ji zájemci najdou hned vedle Křižíkových pavilonů či Divadla Spirála, tedy blíže k hlavnímu vchodu.
„My jsme chtěli zpátky do prostoru, kde stála celých 40 let předtím, ale tady se to za těch sedm let změnilo. Je to tady jinak situované. Naše dráha je rozměrná a potřebuje rovinu a pevný podklad, takže zbylo toto místo,“ vysvětlil Jaroslav Štaubert.
Zmínil také to, že dráha z pražského Výstaviště zmizí s koncem letošní pouti. O jejím trvalém návratu zatím prý provozovatelé jednají. „Není jisté, jak to bude,“ uzavřel.
FOTO: Legendární horská dráha se vrací. Matějskou pouť ozdobí Cyklon

Pouť bude otevřena v pracovní dny od úterý do pátku mezi 12:00 a 21:00 hodin a o víkendech a svátcích od 10:00 do 22:00 hodin. Vstup je zdarma během všedních dnů, o víkendech je vstupné 30 korun. Naposledy se atrakce rozjedou v neděli 21. dubna.
Také letos proběhne den pro hendikepované, kteří budou mít 17. března mezi 11. a 14. hodinou vstup na atrakce zdarma.
Tentokrát však komplikuje cestu za atrakcemi uzavírka tramvajové trati mezi Výstavištěm a stanicí metra Nádraží Holešovice. K pouti zajíždí pouze linka 17, pouze o uplynulém víkendu ale zavedl dopravní podnik posilové spoje pod číslem 36.
Z Hanspaulky až na Výstaviště
Tradice matějské pouti se podle Národní knihovny datuje od roku 1595.
Původní poutě byly v okolí kostelíka u Hanspaulky, ale prostranství bylo malé. Stánky a kolotoče se posouvaly až k nynějšímu Vítěznému náměstí do míst, kde jsou dnes vysoké školy, a pak až k nynější stanici metra Hradčanská.
Matějská se pak konala v různých pražských lokalitách a od roku 1963 zakotvila v areálu Výstaviště, tehdy nazývaném Park kultury a oddechu Julia Fučíka.
Anketa
Vzhůru nohama, střemhlav dolů. Proletěli jsme se v akrobatickém letadle Flying Bulls
