Hlavní obsah

Na Lounsku testovali autonomní vlak. První pravidelné spoje mají vyjet za dva roky

Na železnici v Česku ve středu poprvé vyjel autonomní vlak. Zatím jen v rámci prezentace jízdy po digitální železnici na Švestkové dráze v Libčevsi na Lounsku. Do běžného provozu budou vlaky bez strojvedoucího nasazeny zřejmě za dva až tři roky. Předtím je však nutné změnit legislativu, řekl Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD, která do vývoje autonomních vlaků investuje.

Foto: AŽD Praha

Ilustrační foto.

Článek

Vlak nikdo neřídil, pohyboval se sám na základě programu. Bez zásahu strojvedoucího železniční vozidlo při jízdě reagovalo například na přítomnost osoby na trati nebo na automobil na přejezdu.

„Je to integrace různých systémů. Lze říci, že na vývoji pracujeme deset let," uvedl Chrdle. Na trati u Libčevsi, kde AŽD provozuje osobní dopravu, byla do středečního odpoledne výluka, čehož využila firma pro prezentaci.

V roce 2023 vyjede nový Orient expres. Chce spojovat kultury

Cestování

Vývoj systémů pro autonomní provoz společnost AŽD nyní přesune na svou druhou trať Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém kraji, kde není pravidelná osobní doprava. „Přes zimu trať postupně dovybavujeme a budeme právě tam nyní testovat. Jakmile bude přijata legislativa, můžeme vyrazit na Švestkovou dráhu a třeba i další regionální tratě,” řekl Chrdle.

Na trati mezi Litoměřicemi a Mostem by podle ředitele byl zaveden tzv. smíšený provoz. Jezdily by tu vlaky bez strojvedoucího i ty klasické. „U některých panují obavy, že bereme strojvedoucím práci, ale těch se nedostává, my se snažíme práci zjednodušit," uvedl Chrdle, podle kterého se vyskytují i obavy z jízdy autonomním vlakem u některých cestujících. „Ti asi takovým vlakem nepojedou," poznamenal.

Přechodu k plně autonomní železnici na českých kolejích dosud brání legislativa.

Související témata:

Výběr článků

Načítám