Článek
„Máme tu asi dvacet historických a speciálních autobusů, včetně dvoupatrového stroje z Berlína, malý autobus Ikarus Avia, do kterého se vejde devatenáct cestujících plus jeden řidič. Jednotná zemědělská družstva jej využívala hlavně k přepravě zemědělců na pole nebo různé zájezdy, dnes zájemce sveze do Podbaby,“ líčil Novinkám Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí.
Na místě nechybějí ani klasické držáky, autobus RTO, Škoda 706 ze 60. let, karosy různého stáří a tvarů. Ani novější modely, protože mezi natěšenými návštěvníky jsou i mladší ročníky.
„A ty mají v oblibě ty mladší stroje, staré jim nic neříkají,“ konstatoval Drápal. Zájemci si mohou prohlédnout i kloubové ikarusy, legendární čabajky, které sloužily v 70. a 80. letech minulého století. Mezi nejstarší vystavené kousky patří stroje z půlky 50. let. „Já už jsem úplně zapomněla, jak dřív autobusy smrděly,“ smála se asi padesátiletá žena, když jeden z letitých kousků nastartoval, takže se kolem něj linul typický naftový odér.
Z motorky si postavil pojízdnou diskotéku, na cestě ho nepřehlédnou ani nepřeslechnou
Na Letnou dorazila i flotila současných autobusů v barvách Pražské integrované dopravy. Včetně dvou trolejbusů. Velký zájem pochopitelně vyvolal ten nejdelší, 24,7 metru dlouhý Škoda Solaris, jenž od března jezdí mezi zastávkou Nádraží Veleslavín a ruzyňským letištěm. Oba podle Drápala dorazily vlastní silou na baterky.
„A jedeme,“ smála se mladá maminka, když s asi ročním capartem dosedla do jednoho z novějších typů. „Vidíš, v MHD musí být pořád v kočárku, protože to bychom nepřežili,“ obracela se na partnera, neboť hošík okamžitě vystartoval do volného prostoru a vzápětí chtěl vystupovat.
„To je ten nový, ten se nevyrábí v Německu, ale v Turecku,“ poučoval maminku asi desetiletý školák, zatímco útroby stroje vonícího novotou zuřivě fotil. Když usedl na sedačku, chválil měkké polstrování a hodně místa na nohy.
Další atrakce
Návštěvníci Autobusového dne si ve speciálním autobusu mohli rovněž ověřit, jak ovládají pravidla silničního provozu, a s tzv. alko brýlemi na očích vyzkoušeli, jak své okolí vnímá člověk pod vlivem alkoholu.
Malé návštěvníky pak láká projížďka po dráze. V rámci jízd speciálních autobusových linek zájemce čekají také exkurze ve Staré čistírně odpadních vod v Bubenči nebo zlevněný vstup do Království železnic. Blízko letošního dějiště autobusového dne se nachází Muzeum MHD ve Střešovicích.
Akce se dosud konala v Letňanech, letos poprvé ji pořadatelé přesunuli na Letnou. Mimo jiné proto, aby mohli nabídnout nové trasy okružních jízd.
„Jezdíme skoro všemi pražskými tunely, tedy Strahovským, Blankou a Letenským tunelem. Možná pak někdo bude chtít, aby tudy jezdily pravidelně,“ podotkl Drápal. Jenže například Strahovský tunel, jenž spojuje Prahu 5 a 6, by kvůli tomu musel projít rekonstrukcí, která by přinesla větší bezpečnost. Co se Blanky týče, tam je problém v častých kolonách, kvůli nimž by linky nabíraly zpoždění.
„Takhle o víkendu to člověk projede hned, ale ve špičce, všichni víme, jak to vypadá,“ krčil rameny.
Fanoušky dopravy čeká další akce za čtrnáct dní. Drápal pozval na Železniční den v železniční stanici v pražských Vršovicích, který Ropid pořádá společně s Českými drahami.
Na peronu zastaví historické vlaky, akce umožní prohlídky depa, jízdy drezínou, dorazí i autobusy nebo tramvaje.