Článek
„Volala jsem na několik čísel. Ústí asi úplně umřelo. Pokud se někam dovoláte, prosím, napište mi to zázračné číslo... V téhle situaci mi to opravdu přijde jako silné kafe,“ sdělila Novinkám svou zkušenost jedna ze čtenářek.
Bez ochranných prostředků zavřete, doporučuje sdružení praktikům
Novinky několikrát vyzkoušely Nonstop informační linky Státního zdravotního ústavu, které jsou tři. Telefon však ve většině případů ani nezazvonil, pouze jednou hlásil, že volaný hovoří. Podobně to dopadlo s novou linkou 1212, kde se až napočtvrté ozval automat, ve kterém to chrastilo a nebylo mu téměř rozumět. Po zmáčknutí volby operátora začala hrát nepřetržitá hudba.
Ministerstvo zdravotnictví v neděli uvedlo, že na lince 1212 pracují proškolení operátoři, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníci z řad veřejnosti. „Postupně jsou také nasazovány desítky dalších operátorů, jež zpracovávají a odpovídají na dotazy. Prosíme veřejnost o maximální trpělivost a doporučujeme zejména sledovat media,“ píše se na webu ministerstva.
Nevolejte na tísňové linky
„Je nám líto, ale s volaným číslem se nelze spojit,“ zaznělo na čísle středočeské krajské hygienické stanice. Druhé číslo nefungovalo vůbec. Podobná situace nastala v Jihomoravském, Olomouckém, Ústeckém nebo Zlínském kraji a Praze. Jediný kraj, kde se operátorka ozvala, byl Jihočeský.
Jídlo nedojde. Všeho je dost, tvrdí potravinářská komora
Ministerstvo zveřejnilo také čísla pojišťoven, kde lze získat informace. Na lince Všeobecní zdravotní pojišťovny bylo slyšet jen obvyklé: „Omlouváme se, všichni konzultanti vyřizují požadavky klientů, kteří se dovolali před vámi.“ Redakce zaslala ministerstvu dotaz, zda se linky posilují, zatím však neobdržela odpověď.
Záchranáři a hasiči zároveň vyzvali veřejnost, aby nevolala na tísňové linky 112 a 155, protože ty jsou určeny pro naléhavé případy.
„V posledních dnech výrazně stoupl počet telefonátů na linku 155, které nesouvisí s přednemocniční neodkladnou péčí a zatěžují tak plynulý chod operačního střediska. Naši operátoři se tak bohužel setkávají i s případy, kdy se například volající dožadují výsledků testů,“ uvedl mluvčí Záchranné služby Vysočina Petr Janáček.