Hlavní obsah

Na koleje vyrazil první vlak RegioPanter s cestujícími, pojede z Prahy do Kralup

Nová regionální vlaková souprava RegioPanter v barvách Pražské integrované dopravy absolvovala v pondělí první jízdu s cestujícími na kolejích mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Na tratě v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji do konce letošního roku zamíří 22 nových jednotek, které zvýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o téměř 5000 míst.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nový vlak vyjel v pondělí z Prahy do Kralup nad Vltavou.

Článek

Moderní regiopantery, které nabízejí 225 míst k sezení, budou podle ředitele Českých drah Michala Krapince představovat novou páteř regionální flotily. Cestujícím slibuje komfort, který dosud znali jen z dálkových spojů.

Soupravy jsou klimatizované, bezbariérové, k dispozici je wifi a nabíječky. Od jednotek pro jiné regiony se středočeské odlišují v interiéru, na přání objednavatele disponují více místy 1. třídy.

Ta se nacházejí na obou koncích soupravy. Nabízejí 16 sedadel, což je dvojnásobek oproti ostatním.

Na středočeskou železnici zamíří příští měsíc první RegioPanter

Domácí

České dráhy podle něj letos čeká největší obnova regionálních a dálkových vlaků od vzniku společnosti. „Do provozu nasadíme zhruba 440 vozidel. Na tuzemských kolejích zažijeme kvalitativní revoluci,“ poznamenal.

„Je to určitě příjemné, protože je to tiché, o řád tišší, než jsme byli zvyklí. I stabilita jízdy mi přišla po první jízdě lepší,“ reagoval vlakvedoucí Jaroslav Pros na dotaz Novinek, jaké má zážitky z první jízdy. Cesta z metropole do Kralup zabrala přibližně třicet minut.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jednotky jsou klimatizované, bezbariérové, s wifi.

Oceňuje také mechanické plošiny pro vozíčkáře, se kterými lze snadno manipulovat, což obsluze ulehčí práci. Co ho čeká, věděl, neboť se s novým vlakem seznámil před několika dny v depu.

„Seznámení nebylo nijak složité,“ konstatoval Pros, který u Českých drah působí 18. rokem. „Další velká změna nastala v počítání cestujících. Doteď jsme je sčítali manuálně, tady ta jednotka snímá, kolik lidí nastupuje a vystupuje,“ uvedl.

I pasažéry nadchlo, jak potichu vlaky sviští po trati. „Pěkné,“ zhodnotila stručně nový dopravní prostředek Marie, která se v pondělí vydala za sestřenicí, jež bydlí právě v Kralupech. „A jak to voní novotou,“ usmívala se dívka.

FOTO: Na koleje vyjel nový příměstský vlak Českých drah RegioPanter

Domácí

Aktuální zkušební provoz regiopanterů slouží především pro seznámení personálu. Podle potřeby denně vyjedou až tři páry spojů mezi Prahou a Kralupy. Od prosince se stanou doménou linky S4 z Prahy do Kralup a do Ústí nad Labem.

Ve špičce úseku Praha-Kralupy budou vedeny ve dvojité trakci s kapacitou až 450 míst k sezení, v méně frekventovaném úseku mezi Kralupy a Ústím a zpět bude pokračovat jen jeden vlak. České dráhy je nasadí také na trať Praha-Kolín-Kutná Hora.

„Jde pouze o začátek obnovy kolejových vozidel v rámci Středočeského kraje,“ podotkl ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Cesta mezi oběma městy trvá přibližně půl hodiny.

„Nové vlaky jsou atraktivní alternativou k individuálnímu motorismu a pomohou uvolnit přetížené silnice ve Středočeském kraji,“ věří hejtmanka Petra Pecková (za STAN).

Podle ředitele společnosti Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí, by nové vlaky mohly přilákat další cestující z řad řidičů, kteří každý den bojují o místo na dálnici D8 nebo na silnicích z Roztok či Horoměřic do Dejvic.

Skanzen. V Evropě sviští vlaky běžně 300 km/h, Češi konečně začali mluvit o dvoustovce

Ekonomika

Připomněl, že na rychlé spoje čím dál víc navazují regionální autobusy. „Například od letošního roku mohou využívat vlak na této trati i lidé z Velkých Přílep či Úholiček díky nové trase autobusu 409,“ dodal.

Dvaadvacet jednotek řady 640.2 RegioPanter je součástí kontraktu na výrobu šedesáti vlaků pro České dráhy. Jejich maximální rychlost činí 160 km/h, hmotnost více než 150 tun, délka 79,4 m.

Výběr článků

Načítám