Hlavní obsah

Na jihu Moravy finišuje stavba dálnice D55, obyvatele trápí kolony i hluk

Dlouhé kolony, hluk i prach trápí obyvatele Bzence a okolí, v jejichž místě finišuje stavba dálnice D55. V provozu by měla být od 19. prosince oproti původnímu 2. prosinci. Spolu s dalšími dvěma úseky vytvoří přes 20 kilometrů trasy, která ale zatím povede odnikud nikam, dokud se nedostaví další části.

Foto: ŘSD ČR

Některé úseky dálnice už jsou postavené, jiné realizace teprve čeká.

Článek

Původně se mělo otevírat počátkem prosince, důvody mírného posunu zatím nepadly. „Finišujeme stavbu, probíhají technické přejímky a kontroly stavebních objektů. Je to normální doběh před zahájením takzvaného předčasného užívání. Předpokládaný termín je 19. prosince,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.

„Ztratili jsme klid“

Práce ale netěší místní. „Ztratili jsme svůj klid,“ říká rezolutně Petra, která bydlí nedaleko stavby. Na denním pořádku jsou kolony desítek aut, které stojí na semaforech kvůli zúžení silnice. „Jezdí jeden kamion za druhým. Když se jede do Bzence nebo ze Bzence, pořád se stojí v koloně. Dálnice rozpůlila i les, takže už nebudeme mít ani kde relaxovat,“ uvedla žena, podle níž mají podobné názory i lidé ze sousedství.

Kolony netěší ani dojíždějící. „Cestu do práce jsem dřív zvládala za deset minut. Teď jedu půl hodiny před prací a někdy ani nestíhám nebo jdu tak akorát. Semafor mnohdy překonávám natřikrát,“ uvedla Kateřina, jež pracuje ve Bzenci.

Odnikud nikam

Tři finišující dálniční úseky za miliardy korun se spojí v jeden a povedou z Babic přes Staré Město a Moravský Písek až do Bzence, kde zatím skončí. „Kdyby se ještě postavilo pár kilometrů a dálnice končila v lese v přívozu, bylo by to jiné. Teď to ale nebude žádná výhra, protože všichni budou sjíždět tady,“ řekla Petra.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Stavba dálnice v okolí Bzence a Moravského Písku začala v roce 2022.

Na dostavbu dalších úseků bude D55 čekat nejen ve směru na Břeclav, ale i na druhé straně v Babicích, aby se mohla v budoucnu napojit na fungující úsek v Otrokovicích.

Hlukové limity

Podle starosty Bzence Erika Ebringera (Volba pro město) situace svede všechnu dopravu z dálnice na silnici I/54 vedoucí středem města. „Tato silnice přitom už nyní používá výjimky z hlukových limitů,“ řekl Ebringer s tím, že po spuštění úseků se počítá s nárůstem dopravy zhruba o třetinu. S dokončením navazujícího úseku, který dopravu odvede, se přitom počítá odhadem až za šest let.

Město proto vyjednalo kompenzační opatření v podobě okružních křižovatek a přechodů pro chodce, z nichž většina by se měla uskutečnit příští rok. O některých se ještě jedná. V místě bude také v městském objektu dočasně umístěná jednotka dopravní policie.

Hodnota nemovitostí

I když je nyní situace nepříjemná, obyvatelé Bzence věří, že v budoucnu po dostavení dálnice až k Břeclavi může komunikace přinést užitek ať už v dopravě, tak v realitách. „Obecně platí, že pokud dálnice není přímo pod okny nebo za domem, ale v nějaké vzdálenosti, hodnota nemovitosti se zvýší s ohledem na napojení na dálnici. Díky tomu mohou lokalitu vyhledat i další potenciální obyvatelé,“ uvedl realitní makléř Lubomír Roubínek.

Dálnice D55 po kompletní dostavbě propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. U Břeclavi se napojí na dálnici D2 z Brna do Bratislavy. Na severu se po dostavbě dalších dálničních úseků dostanou řidiči i díky D1 až do Olomouce a pokračovat mohou dále na Ostravu. Komunikace by měla nahradit přetíženou silnici I/55, jejíž kapacita už nedostačuje.

Ministerstvo dopravy od ledna zpoplatní sto kilometrů nových dálnic

Ekonomika
Související témata:
Dálnice D55

Výběr článků

Načítám