Článek
Na obnově by se kromě Českých drah jako majitele lanovky měly podílet i město, kraj a firma TMR, jež provozuje skiareál na Ještědu. Po dnešním společném jednání v Liberci to ČTK řekl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
„Výsledkem je dohoda o tom, že všechny zúčastněné strany mají zájem lanovku obnovit a budou na tom společně intenzivně pracovat," řekl Ješeta. Zájem o spolupráci by měli zástupci dopravce, města, kraje a TMR potvrdit uzavřením memoranda do konce ledna.
Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám.
Je nutná celková rekonstrukce
Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit.
Když šlo o životy, zachoval chladnou hlavu. Hejtman ocenil průvodčího z lanovky na Ještěd
Mimo provoz zůstane lanovka zřejmě několik let. Podle Ješety nelze provést jen základní opravu s výměnou lan, kabin a přidáním bezpečnostních prvků. Českým drahám to potvrdili všichni velcí výrobci lanovek v Evropě, které firma oslovila.
„Bohužel to s ohledem na stávající technické normy není možné. To znamená jediné řešení, jak lanovku znovu zprovoznit, je větší rekonstrukce, která by znamenala rozšíření jednotlivých stanic a souvisejícího zařízení anebo víceméně výstavba lanovky nové. To vše je časově s ohledem na územní a další řízení záležitost na zhruba tři až pět let," řekl.
Lanovku tak čeká větší rekonstrukce v současné trase či její prodloužení o zhruba 650 metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. Podle Ješety by rozhodnutí mělo padnout do dvou měsíců.
Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Několikaletou odstávku kvůli modernizaci už jednou zažila, mimo provoz byla v letech 1971 až 1975.