Článek
Výstup na Žižkově z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah. Na podchod pak navazuje pěší trasa ústící do Seifertovy ulice.
„Předtím to tu vypadalo opravdu zcela necivilizovaně, lidé využívali nejbližší možnou cestu přes všechny koleje tady na hlavním nádraží. To bylo zaprvé zakázáno a zadruhé to byla cesta velmi nebezpečná,” vysvětlil místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš.
„Pro občany Prahy 3 znamená podchod velmi komfortní, dokonce bezbariérový přístup na hlavní nádraží nebo potom následně do metra,“ dodal Dobeš.
Větší bezpečnost i propojení okolních městských částí se stanicí metra vyzdvihl i generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Výrazně se jím zkrátí docházková vzdálenost nejen přímo na nádraží, ale i do centra města,” dodal.
Stavební práce na prodloužení podchodu začaly vloni v květnu a zahrnovaly mimo jiné i potřebné přeložky kolejí či úpravy vodovodu a kanalizace. Architekti zde navrhli i oddychovou část, která se bude dostavovat společně s úpravou okolí u výstupu z podchodu.
„Okolí podchodu doděláme do příchodu zimy. Práce vyšly na 219,55 milionu korun,” doplnil Svoboda.
Nová železniční stanice na Zahradním městě
Správa železnic v pátek rovněž slavnostně otevřela novou železniční stanici Praha-Zahradní město. Stanice je součástí nově vybudovaného přestupního terminálu, který má výrazně zkvalitnit veřejnou dopravu v této části metropole.
Stanice se nachází na trati mezi hlavním nádražím a Hostivaří, v místě křížení s rozšířenou Průběžnou ulicí.
Tvoří ji dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště, přístup na ně zajišťují schody, výtahy a eskalátory. Ty propojují celý terminál, jehož součástí jsou i zastávky tramvají a autobusů v podjezdu. Cestující zde mají k dispozici také čekárnu a odbavovací prostory.
Vlaky zde mohou využívat kapacitnější čtyřkolejnou trať, zkrátí se také jízdní doby vlaků díky zkrácení trasy, která dříve zajížděla na dnes již zaniklou stanici Praha-Strašnice zastávka, i traťové rychlosti až 120 km/h.
„Dle mého názoru lidé začnou přehodnocovat, jakým typem dopravy by se měli po Praze přesouvat. Ze Zahradního města při plném zprovoznění nového jízdního řádu budeme na časové ose deseti minut na hlavní nádraží, to je naprosto bezkonkurenční,“ sdělil Novinkám Svoboda.
Kompletní rekonstrukcí prošla v rámci výstavby tzv. koridoru Hostivař také stanice Praha-Vršovice, která byla rozšířena o nové nástupiště. Rekonstrukce se dočkalo také devět stávajících a mostních objektů a výstavba jednoho nového.
„Od Zahradního města směrem k Praze hlavní nádraží se rekonstruovalo téměř vše. Tím mám na mysli Vršovice, ale i stanici Eden (otevřena loni v prosinci, pozn. red.), což byl obrovský přínos nejen pro adresu jako takovou, ale i pro tamní stadion,“ dodal Svoboda.
Celkové náklady projektu Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař–Praha hl. n., II. část - Praha Hostivař–Praha hl. n. se vyšplhaly na 5,3 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií, národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.